Július 1-től újabb adó terheli a kamatjövedelmeket, így módosulnak az extraprofitadók
A május 31-én, éjszaka megjelent 79. számú Magyar Közlöny több adózást érintő Kormányrendeletet tartalmaz. A változások a szociális hozzájárulási adót, az extraprofit adót érintik, illetve a befektetési alapok befektetési szabályaira vonatkozóan tartalmaznak rendelkezéseket.
Ezen rendelkezéseket mutatjuk be az alábbiakban röviden.
Szociális hozzájárulási adót érintő változás
A szociális hozzájárulási adóval kapcsolatos változásokat a 205/2023. (V.31) Korm. rendelet tartalmazza.
A Rendelet a személyi jövedelemadó törvény szerint meghatározott kamatjövedelmekre terjed ki, az ingatlanalap befektetési jegyéből származó kamatjövedelem kivételével. Az adókötelezettség a magánszemélyek által szja alapként figyelembe vett összegek vonatkozásában áll fenn. Az így megállapított kamatjövedelmek után a jelenleg is fennálló 15% kamatadón túl, 13% szociális hozzájárulási adó (szocho) fizetési kötelezettség fog felmerülni.
A Rendelet – többek között – az alábbi kamatjövedelmekre terjed ki:
- a hitelintézeti betétek, fizetési számlák kamatjövedelme esetében a szocho a 2023. július 1-jét követő időszakra járó kamatra, lekötött betét esetében a 2023. június 30. napja után lekötött betét kamatára,
- a nyilvánosan forgalomba hozott kötvények, kollektív befektetési jegyek hozama esetében 2023. július 1-jétől megszerzett értékpapír kamatára, hozamára vonatkozik;
- a nyereménybetétre kisorsolt tárgynyeremény, értékpapír esetén a magánszemélyt teljes egészében a 2023. július 1-jét követő időszak kamatjövedelemként megillető vagyoni értékre,
- a 2023. július 1-jétől kötött megtakarítási célú biztosítási szerződés biztosítói teljesítésére (amennyiben kamatjövedelem keletkezik).
Fontos megjegyezni, hogy a szocho fizetésén túl továbbra is megmarad a 15%-os „kamatadó”, amely eddig is terhelte kamatjövedelmeket (pl. bankbetéteket, befektetési jegyeket, stb.).
Tekintettel arra, hogy a Rendelet a személyi jövedelemadóról szóló törvény 65. §-a szerinti kamatjövedelmeket terheli, ezért a szocho megfizetése más jövedelemtípusokra (pl. osztalék, árfolyamnyereség, ellenőrzött tőkepiaci ügyletek, tartós befektetési számla) nem terjed ki.
Extraprofitadókat érintő változások
Ahogy arról a költségvetési törvénytervezetről szóló hírlevelünkben megemlítettük, a 2024. évben továbbra is az adórendszer részét képezik az extraprofitadók.
A szintén 79. számú Magyar Közlönyben megjelent 206/2023. (V.31) Korm. rendelet alapján azonban több ponton módosulnak az extraprofitadókkal kapcsolatos előírások.
A Rendelet alapján az extraprofitadók – elvileg – 2024 év végéig állnak fenn, tekintettel arra, hogy a Rendelet 2025. január 1-jén hatályát veszti. A 2024. évi változásokat az alábbiakban foglaljuk össze röviden.
Kiskereskedelmi extraprofitadó: emelkedés a legnagyobbaknál
Az esetek többségében az extraprofitadók mértéke csökken, azonban a kiskereskedelmi szektor esetén az eddigi legmagasabb jövedelemsáv utáni adó mértéke (100 milliárd forint feletti nettó árbevétel esetén) 4,1%-ról 4,5%-ra emelkedik.
A többi sáv adókulcsa nem változik, így elmondható, hogy a tényleges adóterhelés csak a legnagyobb kereskedelmi láncok esetén fog növekedni.
A Kiskeradó mértéke a 2023-ban kezdődő adóévben:
- az adóalap 500 millió forintot meg nem haladó része után 0 százalék,
- az adóalap 500 millió forintot meghaladó, de 30 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,15 százalék,
- az adóalap 30 milliárd forintot meghaladó, de 100 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék,
- az adóalap 100 milliárd forintot meghaladó része után 4,1 százalék.
A Kiskeradó mértéke a 2024-ben kezdődő adóévben:
- a) az adóalap 500 millió forintot meg nem haladó része után 0 százalék,
- b) az adóalap 500 millió forintot meghaladó, de 30 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,15 százalék,
- c) az adóalap 30 milliárd forintot meghaladó, de 100 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék,
- d) az adóalap 100 milliárd forintot meghaladó része után 4,5 százalék.
Gyógyszergyártók extraprofitadója: felezve
A gyógyszergyártók gyártói különadó mértékei felére csökkennek az alábbiak szerint:
Az adó mértéke 2023. december 31. napjáig az adóalap
- 50 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék,
- 50 milliárd forintot meghaladó, de 150 milliárd forintot meg nem haladó része után 3 százalék,
- 150 milliárd forintot meghaladó része után 8 százalék.
Az adó mértéke 2024. január 1. napjától az adóalap
- 50 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,5 százalék,
- 50 milliárd forintot meghaladó, de 150 milliárd forintot meg nem haladó része után 1,5 százalék,
- 150 milliárd forintot meghaladó része után 4 százalék.
Gyógyszeripari különadó: megemelve
A támogatott forgalom utáni visszafizetési kötelezettség a 10.000 forintot meghaladó termelői áras gyógyszerek esetén a 28%-os visszafizetési arány 40%-ra emelkedik.
Kőolajtermék-előállítók extraprofitadója: nincsen változás
Megmarad a kőolajtermék-előállítók extraprofit adója, mértéke 95%.
Távközlési pótadó: nincsen változás
Szintén nem változik a távközlési pótadó mértéke.
A távközlési pótadó mértéke az adóalap
- 1 milliárd forintot meg nem haladó része után 0 százalék,
- 1 milliárd forintot meghaladó, de 50 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék,
- 50 milliárd forintot meghaladó, de 100 milliárd forintot meg nem haladó része után 3 százalék,
- 100 milliárd forintot meghaladó része után 7 százalék.
Légitársaságok hozzájárulása: nincsen változás
Hozzájárulás-köteles a légi személyszállítási tevékenység.
A hozzájárulás mértéke ha az utas végső úti célja az Albán Köztársaság, az Andorrai Fejedelemség, Bosznia-Hercegovina, az Észak-macedón Köztársaság, az Izlandi Köztársaság, a Koszovói Köztársaság, a Liechtensteini Fejedelemség, a Moldovai Köztársaság, a Monacói Hercegség, Montenegró, Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága, a Norvég Királyság, San Marino Köztársaság, a Svájci Államszövetség, Szerbia Köztársaság, Ukrajna és az Európai Unió területén található,
- 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 1600 forint,
- 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint,
- 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 6200 forint.
A fentieken kívüli országokba végső úti céllal repülő utasonként
- 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 3900 forint,
- 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint,
- 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 15 600 forint.
Hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások: akár felére csökkenthető adókötelezettség
A 2024. adóévben a különadó alapja a 2022. adóévi éves beszámoló alapján meghatározott adózás előtti eredmény, azzal, hogy az adóalap megállapításakor csökkentő tételként kell figyelembe venni
- a 2022. adóévben a pénzügyi műveletek bevételei között osztalék jogcímen kimutatott vagy az éves beszámolóját, a könyvviteli zárlatát az IFRS-ek szerint összeállító adózónál az ennek megfeleltethető összeget, feltéve, hogy annak összegét az osztalékot megállapító társaság nem számolja el az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként;
- a 2022. adóévi éves beszámoló alapján meghatározott, a nem a szokásos tevékenység keretében keletkezett áruértékesítésből, szolgáltatásnyújtásból származó nyereséget;
növelő tételként kell figyelembe venni a 2022. adóévi adózás előtti eredmény terhére elszámolt
- a pénzügyi szervezetek különadóját;
- a pénzügyi tranzakciós illetéket;
- az extraprofitadót.
A különadó kötelezettség csökkentésére akár annak 50%-áig lehetőség van, ha a hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás tulajdonában lévő (állampapíroknak a 2023. január 1-je és 2023. április 30-a közötti napi átlagos állományához viszonyítva a 2024. január 1-je és 2024. november 30-a közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állománya növekszik.
Állampapír alatt a 2027. január 1-jét követően lejáró Magyar Államkötvény elnevezésű, forintban denominált, aukció keretében forgalomba hozott állampapírokat kell érteni, azzal, hogy meghatározott fordított repóügyletek és meghatározott vétel-eladás (buy-sell back) ügyletek keretében megszerzett állampapírok nem tartoznak e rendelkezés hatálya alá.
Az alkalmazható csökkentés összege az állampapír állomány értéke növekményének 10 százaléka, de legfeljebb az adóévre fizetendő összegének 50 százaléka.
Nincsen változás továbbá a biztosítási pótadóban és a pénzügyi tranzakciós illeték „átmeneti” szabályozásában sem.
Befektetési alapok befektetési szabályainak módosítása
A Kormány szerint az értékpapíralapokkal kapcsolatos elvárás, hogy értékpapír-túlsúlyos portfólióval rendelkezzenek. A fentiekre tekintettel a Kormány a 208/2023. (V.31) Korm. rendeletet hozta.
E szerint, az értékpapíralap – ideértve kizárólag a kötvényalapot, részvényalapot és a vegyes alapot – portfóliójában tartott eszköz súlya legalább 60 százalékos mértékben értékpapír.
2023. augusztus 1. napjától az értékpapíralap eszközeinek legfeljebb 5 százalékát fektetheti be forintban denominált állampapírtól eltérő hitelviszonyt megtestesítő értékpapírba, ide nem értve bizonyos szakosított hitelintézet által kibocsátott hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt.
Az értékpapíralap és az ingatlanalap a likvid eszközeinek legalább 20 százalékát a magyar állam által kibocsátott diszkont kincstárjegyben tartja bizonyos kivételekkel.
A Kormány ezzel az intézkedéssel azt várja, hogy a befektetési alapok legalább 500 milliárd forintnyi államkötvényt fognak vásárolni.
A fenti Rendelet 2023. július 1-jén lép hatályba.
A lakossági ügyfelek megtakarítására vonatkozó pénzügyi edukációs figyelemfelhívásról (209/2023. (V.31.) Korm. rendelete
A pénzügyi tudatosság fejlesztése érdekében a magyarországi székhelyű hitelintézet 2023. október 1. és 2023. december 31. napja között egy alkalommal figyelemfelhívó értesítést küld a hitelintézetnél bankszámlaszerződéssel rendelkező természetes személyek számára.
A figyelemfelhívó értesítésben a hitelintézet számítással, áttekinthető táblázatos formában bemutatja, hogy a meghatározott referencia-időszakban mekkora hozamot érhetett volna el, aki 100 000 forintért, 500 000 forintért és 1 000 000 forintért a magyar állam által kibocsátott, magánszemélyek által is megvásárolható állampapírt vásárolt vagy jegyzett és folyamatosan tartott.
A figyelemfelhívó értesítésben a 2022. október 1-jén a legutoljára kibocsátott és vásárolható vagy jegyezhető Diszkont Kincstárjegy, a lakossági állampapírok vonatkozásában a Kincstári Takarékjegy és Bónusz Magyar Állampapír állampapírok közül állampapírtípusonként legalább egy állampapírba történő befektetéssel elérhető hozam bemutatása szükséges.
A hitelintézet a figyelemfelhívás során az említett összegek esetében számítással bemutatja azt is, hogy a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, a háztartások által elhelyezett forintbetétek átlagos évesített kamatlábával az ügyfél mekkora kamatot érhetett volna el.
A Kormány célja a fenti intézkedéssel a lakossági állampapírok megvásárlásának ösztönzése.
E Rendelet 2023. június 1-jével lép hatályba.
Tekintettel arra, hogy a 79. sz. Magyar Közlönyben megjelent Korm. rendeletek számos részletszabályt is tartalmaznak, javasoljuk Ügyfeleinknek a rendeletek áttanulmányozását.