Digital TP – transzferár adatszolgáltatás készítés

2022. július 27-én kihirdették a Magyar Közlönyben a Magyarország 2023. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2022. évi XXIV törvényt. E törvény több ponton is módosította, kiegészítette a transzferár előírására vonatkozó szabályokat. A jogszabály változásra tekintettel, a transzferár dokumentáció készítési előírás mellett egy új adatszolgáltatási kötelezettség is terheli az adóalanyokat a társasági adó bevallás részeként.

Az adatszolgáltatás részleteit a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet (NGM rendelet) tartalmazza. A bekérendő adatokról az NGM rendelet 8/A. §-a rendelkezik.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen kötelezettségnek kell eleget tenni?

A transzferár adatszolgáltatást a 2022. december 31-ét követően benyújtott társasági adó bevallás részeként kell teljesíteni.

Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez a kötelezetteknek a ’29-ATP-01 és a ’29- ATP-KV lapokat kell kitölteni. Az ATP-01-es lapon az adott ügyletre vonatkozó adatokat, míg az ATP-KV lapon – az ATP-01-es lapon szerepeltetett ügylethez kapcsolódóan – a kapcsolt vállalkozásokkal összefüggő adatokat kell kitölteni.

Az adatszolgáltatás ügyletenként (összevont ügyletenként) az alábbi információkat kell, hogy tartalmazza soronként (ATP-01. lap):

  1. Ügylet megnevezése (amely kiválasztható egy 53 pontból álló, legördülő listából), esetleges mentesség jogcíme (4 jogcímből választva)
  2. Legjellemzőbb TEÁOR kód (legördülő menüből választva)
  3. Szokásos piaci ár-meghatározási módszer (6 előre definiált módszer alapján)
  4. Jövedelmezőségi mutató (ha viszonteladási, költség és jövedelem módszer, vagy ügyleti nettó nyereségen alapuló módszert használunk), 7 módszer közül választva
  5. Jövedelmezőségi mutató szokásos piaci értéke vagy tartománya
  6. Tesztelt fél által az ügyleten ténylegesen elért jövedelmezőségi mutató értéke
  7. A tesztelt fél esetén alkalmazott számviteli standard (4 lehetőségből)
  8. Szolgáltatás, licensz vagy franchise ügylet esetén, ha a kiválasztott szokásos piaci ár-megállapítási módszer az összehasonlító árak módszere, akkor feltüntetendő, hogy százalékos jutalékot vagy jutalékos szolgáltatási díjat alkalmaztak-e, illetve mi a díjszámítás alapja
  9. Szolgáltatás, licensz vagy franchise ügylet esetén meg kell adni a szokásos piaci értéket vagy ártartományt
  10. Szolgáltatás, licensz vagy franchise ügylet esetén meg kell adni továbbá az alkalmazott százalékos díjmértéket
  11. Szolgáltatás, licensz vagy franchise ügylet esetén meg kell adni továbbá azon fél esetében alkalmazott számviteli sztenderdet, amely pénzügyi adatait a jogdíj vagy a szolgáltatási díj alapjánál figyelembe veszik
  12. Hitel, kölcsön, pénzügyi lízing, kezesség, garancia vagy cash-pool ügylet esetén a referencia kamat megnevezését vagy fix kamat esetén ennek jelölését kell szerepeltetni (amennyiben összehasonlító árak módszerével történik az ármeghatározás)
  13. Hitel, kölcsön, pénzügyi lízing, kezesség, garancia vagy cash-pool ügylet esetén a kamatfelár, fix kamatnál a teljes kamatláb szokásos piaci értékét vagy ártartományát kell megadni
  14. Hitel, kölcsön, pénzügyi lízing, kezesség, garancia vagy cash-pool ügylet esetén a kamatfelár, fix kamatnál az ügyletben alkalmazott kamatfelárat, fix kamatnál a teljes kamatlábat is meg kell határozni
  15. Amennyiben egyéb ügyletről van szó (amely nem tartozik a 8-14. ügyletek körébe), itt kell meghatározni a szokásos piaci ár egységnyi értékét vagy tartományát.
  16. Amennyiben egyéb ügyletről van szó, itt kell megadni a piaci érték vagy tartomány mértékegységét
  17. Amennyiben egyéb ügyletről van szó, itt kell megadni az ügyletben alkalmazott, az adóalap-módosítással számolt ár egységnyi értékét

ATP-KV lap adattartalma

Megjegyzendő, hogy egy ügylethez kapcsolódóan az ATP-01-es lapból csak egy tölthető ki, addig az ATP-KV lapból egy ügylethez kapcsolódóan akár több lap is kitölthető. Ezen a lapon jelölni kell, hogy az itt megadott információk melyik ügylethez, azaz melyik ATP-01-es laphoz kapcsolódnak.

A sorok az egyes kapcsolt felek adatait tartalmazzák, az oszlopokban az alábbi adatok megadása szükséges:

  1. Kapcsolt vállalkozások neve
  2. Kapcsolt vállalkozás adószáma
  3. Kapcsolt fél adóügyi illetősége (legördülő menüből)
  4. Külföldi vállalkozás adószáma
  5. Az ügylet forintban meghatározott, tárgyévben elszámolt nettó értéke kapcsolt vállalkozásonként 
  6. Az ügylet során a társasági adóalap-korrekció előjelhelyes összege kapcsolt vállalkozásonként.

Miben tudjuk ügyfeleinket támogatni?

Társaságunk adó- és IT szakértőinek együttműködésével olyan –  Windows alapú, több gépen is futtatható – alkalmazást dolgoztunk ki, amely a NAV által definiált struktúrába készíti el az adatszolgáltatást. Alkalmazásunk akár a NAV által meghatározott formátumú adattáblából vagy bármilyen egyéb adatstruktúrából képes elvégezni az adatszolgáltatás összeállítását.

Milyen előnyökkel jár az alkalmazásunk használata?

  • Alkalmazásunkat minden megrendelő részére egyedileg személyre szabjuk vagy fejlesztjük, így nem egy dobozos alkalmazást kapnak, hanem azt, amire a megrendelőinknek pontosan szükségük van.
  • Alkalmazásunk nem igényli az ügyviteli vagy üzleti szoftverekbe történő bárminemű fejlesztést vagy összeköttetést.
  • Az adatszolgáltatás elkészítése jelentősen felgyorsul, az adatok pontosan, az ügyfél által megadott adatok alapján készülnek.
  • Alkalmazásunk további funkciókkal is kiegészülhet, pl. volumen vizsgálata, adószám vizsgálat, érték vizsgálat, stb.
  • Az alkalmazás fejlesztését gyors átfutással és rövid szállítási határidőkkel végezzük
  • Alkalmazásunk a kor elvárásainak megfelelően teljes mértékben COVID-proof megoldás.
  • Alkalmazásunk néhány perc alatt elvégzi azt a feladatot, amely manuálisan akár több órát vagy napot vesz igénybe, e mellett biztosítható, hogy nem merül fel adatrögzítési hiba
  • Az adatszolgáltatási feladat ellátását szolgáltatásként is végezzük, ez esetben az alkalmazás megvásárlására sincsen szükség ügyfeleink részéről.

Amennyiben ajánlatunk elnyerte tetszésüket, keressék szakértőinket a lenti elérhetőségeken, hogy alkalmazásunkkal részletesen megismertethessük Önöket és kollégáiknak időt takaríthassunk meg akár már holnap. Az alkalmazás gyakorlati működését akár online módon is bemutatjuk, kérjen időpontot még ma.

Ez a weboldal is sütiket használ!
A kényelmes böngészési élmény érdekében sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. A weboldalon megtekintheti az Adatkezelési és Süti Tájékoztatónkat (PDF).
Szükséges:
Az weboldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges sütik. Ezek nélkül a weboldalt nem lehet megtekinteni.
Statisztikai:
A weboldal statisztikáinak elemzésével tudjuk weboldalunkat hatékonyabbá tenni, hogy a lehető legmagasabb felhasználói élményt nyújtsuk kedves látogatóinknak. Ezért gyűjtünk statisztikai adatokat a Google Analytics segítségével, amely kizárólag az IP címeket tárolja a személyes adatok közül.
Reklámcélú:
Azért települnek ezek a sütik, hogy a felhasználók számára egyedi ajánlatot, és számára releváns, érdeklődési körébe tartozó reklámajánlatokkal tudjuk megcélozni.