FASTER-irányelv: javaslat a forrásadó-eljárások hatékonyabbá és biztonságosabbá tételére
Az utóbbi években már hozzászokhattunk, hogy nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi adózás is dinamikusan változik. Újabbnál-újabb irányelvek jelennek meg, amelyek akár már néhány éven belül a hazai adózásban is átvételre kerülnek. Egy ilyen újabb irányelv-tervezetet mutatunk be a hírlevelünkben.
Az Európai Bizottság célul tűzte ki az eljárások egyszerűsítését a vállalkozások számára, valamint a visszaélésszerű adózási gyakorlatok elleni küzdelmet. Az ezt szolgáló kezdeményezések körében irányelvi szintű új szabályozásra tett javaslatot annak érdekében, hogy hatékonyabbá és biztonságosabbá tegye az uniós forrásadó-eljárásokat a befektetők, a pénzügyi közvetítők (pl. bankok) és a tagállami adóhatóságok számára.
Az irányelv a “FASTER” mozaikszót kapta megnevezésül, ami a „Faster and Safer Relief of Excess Withholding Taxes” rövidítése.
A szabályozást az indokolja, hogy jelenleg, ha egy uniós tagállamban illetőséggel rendelkező befektető köteles adót fizetni egy másik tagállamban szerzett kamat vagy osztalék után, és ez a közteher meghaladja a két tagállam között kettős adóztatási egyezmény által meghatározott korlátot, a befektető a befizetett adótöbblet visszatérítése iránti kérelmet nyújthat ugyan be, azonban a visszatérítési eljárások nehézkesek, és tagállamonként eltérőek. A Cum/Ex és a Cum/Cum botrány pedig arra is rávilágított, hogy a visszatérítési eljárások visszaélésekre is lehetőséget biztosítanak.
A FASTER-irányelv javaslata az alábbi négy fő elemet tartalmazza:
- közös uniós digitális adóügyi illetőségi igazolás,
- a meglévő szokásos visszatérítési eljárást kiegészítő két gyorsított eljárás,
- a tanúsított pénzügyi közvetítők nemzeti nyilvántartása,
- egységes adatszolgáltatási kötelezettség.
Közös uniós digitális adóügyi illetőségi igazolás
Az Európai Bizottság javasolja uniós szintű digitális adóügyi illetőségi igazolás (eTRC) bevezetését. Ez lehetővé tenné a befektetők számára, hogy forrásadó-visszatérítési kérelmüket digitálisan nyújtsák be, és az EU-ban diverzifikált portfólióval rendelkező befektetőknek egy naptári éven belül több visszatérítési kérelem benyújtásához is csak egy digitális adóügyi illetőségi igazolásra lenne szükségük.
A digitális adóügyi illetőségi igazolást a javaslat szerint a kérelem benyújtását követő egy munkanapon belül ki kell állítani. Ehhez az EU-tagállamoknak teljesen automatizált rendszert kell létrehozniuk. A rendszer használatára a tervek szerint az adóalanyok mellett az általuk felhatalmazott személyek (pl. az ügyfeleik számára eTRC-t igénylő közvetítők) is jogosultak lesznek.
Gyorsított eljárások
A meglévő általános visszatérítési eljárás mellett a javaslat a tagállamok számára két új gyorsított eljárás – a „forrásadó-könnyítési” eljárás és a „gyors visszatérítési” rendszer -, illetve a kettő kombinációja közötti választási lehetőséget is biztosít.
A „forrásadó-könnyítési” eljárás keretében az osztalékfizetéskor vagy kamatfizetéskor alkalmazott adómérték közvetlenül a kettős adóztatási egyezmény rendelkezéseinek alkalmazandó szabályain alapul.
A „gyors visszatérítési” eljárás keretében az első kifizetésre annak a tagállamnak a forrásadó-kulcsát figyelembe véve kerül sor, amelyben az osztalékot vagy kamatot kifizették, de a túlfizetett adók visszatérítését a befizetés időpontjától számított 50 napon belül folyósítják.
A könnyítési eljárások alkalmazása során az illetékes adóhatóság dönthet úgy, hogy a vonatkozó feladatokat nem saját maga végzi, hanem kiszervezi egy kijelölt forrásadó-ügynöknek (WHT agent).
A tanúsított pénzügyi közvetítők nemzeti nyilvántartása
Ahhoz, hogy a két új könnyítési eljárás előnyeit élvezhessék, a befektetőknek a tanúsított pénzügyi közvetítők (Certified Financial Intermediaries – CFI) nemzeti nyilvántartásában szereplő pénzügyi közvetítők szolgáltatásait kell igénybe venniük.
Az irányelv szerint a tanúsított pénzügyi közvetítőként való nyilvántartásba vétel a nagy uniós pénzügyi közvetítők számára kötelező lesz. Más, nem uniós vagy kisebb uniós pénzügyi közvetítők önkéntes alapon regisztrálhatnak.
Egységes adatszolgáltatási kötelezettség
A tagállamok előírják majd a tanúsított pénzügyi közvetítők számára, hogy rendelkezzenek megfelelő eljárásokkal az adóalanyok visszaigénylési jogosultságának ellenőrzésére. Ennek keretében be kell szerezniük az adóalany digitális adóügyi illetőségi igazolását, vagy a nem uniós országban való illetőség megfelelő igazolását, és ezt az információt össze kell vetniük a saját nyilvántartásukkal. Ezenkívül be kell kérniük egy nyilatkozatot arról, hogy az adóalany az értékpapír haszonhúzója, és hogy nem kötött pénzügyi megállapodást a kérdéses értékpapírok osztalék- vagy kamatfizetésére vonatkozóan.
A tanúsított pénzügyi közvetítőknek ezután jelenteniük kell az osztalék- vagy kamatfizetést az illetékes adóhatóságnak, hogy az utóbbi nyomon követhesse az ügyletet, és könnyen ellenőrizhesse a kedvezményes adómértékre való jogosultságot, valamint felderíthesse az esetleges visszaéléseket.
A nem megfelelő tanúsított pénzügyi közvetítőket törlik a nemzeti nyilvántartásból és/vagy szankciókkal sújtják.
Az irányelv a tervek szerint a tagállamok általi elfogadását követően 2027. január 1-jén lép hatályba.
Részletesebb információk elérhetőek az Európai Bizottság honlapján:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_23_3301
Az irányelvjavaslat szövege az alábbi linken érhető el:
https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2023-06/COM_2023_324_1_EN_ACT_part1_v3.pdf