Ne vesszünk el a bértámogatás útvesztőiben!
Az új koronavírus-járvány miatt kialakult válsághelyzet miatt megsokszorozódott a ránk özönlő információ, ezért sokszor már azt is nehéz kideríteni, hogy mi az aktuális szabályozási helyzet, és a jogalkotó által biztosított kedvezményeket ki, hogyan érvényesítheti. Hírlevelünkben a tájékozódáshoz nyújtunk segítséget.
Jogszabályok
Az elmúlt hetekben hozott gazdaságvédelmi intézkedéseket kormányrendeletek tartalmazzák, amelyek elérhetőek a https://njt.hu/ weboldalon, illetve a közzétételükre szolgáló hivatalos lap, a Magyar Közlöny honlapjáról is letölthető a szövegük. A kormányrendeletben még közzé nem tett információkról a Kormány honlapján kaphatunk hiteles tájékoztatást.
A legfontosabb könnyítések
A gazdaságvédelmi akcióterv első üteméről itt, a második gazdasági mentőcsomag bejelentéséről itt írtunk, a 140/2020. (IV. 21.) Korm. rendelettel bevezetett könnyítések legfontosabb elemeit itt foglaltuk össze.
Az április 29-én hatályba lépő 141/2020. (IV. 21.) Korm. rendelet kedvezőbbé tette a bértámogatás feltételeit (pl. a munkaidő csökkentése szélesebb skálán, 15-75% között mozoghat, a támogatást akár 2 órás foglalkoztatás után is igénybe lehet venni, a távmunkában és home office-ban dolgozók után is érvényesíthető, a létszámtartási kötelezettség már csak a bértámogatásban részt vevő dolgozókra áll fenn, a munkaidő-keret és a bértámogatás akár párhuzamosan is alkalmazható). Egyszerűsítés, hogy a kérelemben már nem kell kifejteni a gazdasági nehézségek okát, a csökkentett munkaidőről és az egyéni fejlesztési időről szóló megállapodásokat pedig nem kell egyenként megkötni minden munkavállalóval, mivel a munkaszerződések a kormányrendelet erejénél fogva módosulnak.
A támogatásokért a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat holnapján elérhető űrlapok kitöltésével lehet jelentkezni. Az április 29-től hatályba lépő új szabályozásról itt olvasható tájékoztatás. A gyakran ismételt kérdések és az azokra adott válaszok itt érhetőek el; az április 29-étől hatályos módosítások pirossal ki vannak emelve.
A kérelmet a munkavállaló foglalkoztatási helye szerint illetékes kormányhivatalnál kell előterjeszteni. Elektronikus ügyintézésre kötelezett munkaadó kizárólag elektronikus úton, az e-Papír felületen nyújthatja be a kérelmet.
A NAV információi
Az állami adó- és vámhatóság a honlapján szintén közzéteszi a rendkívüli helyzettel kapcsolatos információkat. A gyakori kérdések-válaszok állandó frissítéssel érhetőek el. Lényeges továbbá, hogy az elektronikus számlázással kapcsolatos tájékoztatót is frissítették. Ez hangsúlyozza, hogy az adóhatóság továbbra is elektronikus számlának tekinti a kizárólag e-mailben, egyéb elektronikus üzenetben megküldött PDF-számlát, azonban ha a felek nem ennek megfelelően jártak el, a veszélyhelyzetben kibocsátott elektronikus számlák papíralapú megőrzése esetén az adóhatóság a körülmények okszerű mérlegelése alapján a mulasztási bírság kiszabását mellőzheti.
Amennyiben a témával kapcsolatban további kérdések merülnek fel, állunk rendelkezésre.