Reklámadó – hogyan tovább?
Az Európai Unió Bírósága által 2021. március 16-án közzétett döntése alapján a lengyel kiskereskedelmi adó és a magyar reklámadó nem sértik az állami támogatásokra vonatkozó uniós jogszabályokat. A testület a lengyel kiskereskedelmi- és a magyar reklámadót együttesen vizsgálta és elutasította a Bizottság fellebbezését, továbbá helybenhagyta a korábbi ítéleteket (C 562/19 P, C596/19 P).
A Parlament 2014-ben fogadta el a reklámadó törvényt, amely alapján az adóalanyokat az adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó árbevétel nagyságától függően 0-50% közötti adókulcs terelte. Lehetőség volt a reklámadó alapjának csökkentésére az elhatárolt veszteség 50 százalékával, amennyiben az adóalany 2013. adóévi adózás előtti eredménye nulla vagy negatív összeg volt. Az Európai Bizottság álláspontja szerint ez a különbözet állami támogatásnak minősült, így elrendelte ezen kedvezmények visszatéríttetését.
A reklámadót érintő másik problémát a progresszív adókulcs alkalmazásában látta a Bizottság. Álláspontja szerint ugyanis az alacsonyabb adómérték a kisebb vállalkozások számára adóelőnyt jelent, így ezen összegek állami támogatásnak minősülnek.
Ezt a kérdést a reklámadó törvény módosítása idő közben megoldotta, az adó mértéke egységesen a nettó árbevétel 7,5 százalékát tette ki. E mellett 2019 júliusában úgy döntött a jogalkotó, hogy az adókulcsot 2022. december 31-ig 0 százalékra csökkenti.
Az EUB jelenlegi döntésében tehát megsemmisítette a Bizottság valamennyi határozatát és fellebbezését. A döntés az alábbi linken olvasható teljes terjedelmében: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2021-03/cp210038en.pdf
Jelenleg tehát a reklámadó törvény nincsen hatályon kívül helyezve, az adó nem szűnt meg, csupán annak mértéke csökkent nulla százalékra 2022. december 31-éig. Az, hogy mi lesz a reklámadó sorsa, egyelőre nem ismert pontosan.
Amennyiben a témával kapcsolatban további kérdés merül fel, keressék szakértőinket bizalommal.