Letölthetők az online pénztárgépek adatai
A tesztidőszak után 2023. február 6-án éles környezetben is elindul a NAV új szolgáltatása, amivel gép–gép kapcsolaton keresztül letölthetők az online pénztárgépekből érkező adatok.
Ahogy korábbi hírlevelünkben már tájékoztattuk Ügyfeleinket, a NAV 2022. október 11-től tesztelési lehetőséget biztosított az online pénztárgépadatok letöltésének vonatkozásában.
A NAV tájékoztatója alapján a webes szolgáltatással az adózó könyvelőprogramja vagy más ügyviteli alkalmazása is hozzáférhet a pénztárgépeiről érkezett naplóállományokhoz, ha a programban a szoftver fejlesztője kialakítja a megfelelő funkciót. A pénztárgép adatainak gépi letöltésével automatizálható az adatbevitel, lehetővé válik a pénztárgépes bevételek gépi vagy gépileg támogatott könyvelése, a pénztárgéppel kiállított nyugták és más bizonylatok részletes elemzése, értékesítési statisztikák és más kimutatások készítése is.
A szolgáltatás specifikációjának aktuális verziója a NAV GitHub oldalán érhető el:
Online Pénztárgépnapló-lekérdező SOAP API interfészleírás és fejlesztői dokumentáció
A specifikáció tartalmazza a szolgáltatás ügyféloldali megvalósításához szükséges információkat, így többek között a lekérdező programokkal szembeni követelményeket, a lekérdező interfész működésének ismertetését, valamint a felhasználó- és jogosultságkezelési szabályokat.
A lekérdező interfész használatával kapcsolatos fontosabb tudnivalók:
- Minden adózó csak az általa üzemeltetett pénztárgépek naplóállományaihoz férhet hozzá.
- Csak gépi úton, az adózó által használt szoftverrel, például könyvelőprogrammal kérdezhetők le adatok. A lekérdező interfészt bármely program igénybe veheti, amely képes a specifikációban meghatározott kommunikációra. Az ehhez szükséges feltételeket az adózónak kell biztosítani.
- Az interfész használatához az online pénztárgépet üzemeltető adózónak technikai felhasználóval kell rendelkeznie az Online Számla rendszerben, a megfelelő jogosultsági beállításokkal. (Az Online Számla rendszerben létrehozott új, vagy már létező technikai felhasználónak be kell állítani az „OPG-napló-lekérdezés” jogosultságot.)
- A naplóállományok a pénztárgép által beküldött P7B-formátumban kerülnek átadásra. Tartalmukat a 48/2013. (XI. 15.) NGM rendeletés a pénztárgép naplóállomány-ellenőrző sémája szerint kell értelmezni.
- A naplóállományok korlátozott ideig érhetők el, a rendszer indulásakor 14 napra visszamenőleg kérdezhetők le, de ez az időszak a későbbiekben változhat.
A webszolgáltatással az adózók további eszközt kapnak adminisztrációs terheik csökkentéséhez, üzleti folyamataik ellenőrzéséhez és ügyvitelük digitalizációjához.
A NAV hivatalos tájékoztatója ezen a linken érhető el.
A NAV online pénztárgép adatainak letöltése nemcsak a könyvelők számára hasznos, hanem lehetőséget biztosít a pénztárgépek által beküldött adatok és a pénztárgépekben lévő tényleges adatokkal történő összevetésre, csökkentve ezáltal egy esetleges adóvizsgálat során felmerülő megállapítás lehetőségét. Az adatok ilyen módon történő összevetésére társaságunk fejlesztés alatt álló alkalmazása is lehetőséget biztosít a közeljövőben. Amennyiben a lehetőség érdekes lehet, keressék szakértőinket bizalommal.