Milyen változást hoz az adóügyek intézésében az Ügyfélkapu+?

Az év végéhez közeledve célszerű felkészülnünk arra, hogy az adóügyek intézéséhez már csak néhány hónapig használhatjuk az Ügyfélkaput. 2025. január 15-ig át kell térnünk vagy az Ügyfélkapu+, vagy a DÁP mobilalkalmazás útján történő azonosításra. 2025. január 16-tól az Ügyfélkapu révén történő azonosítást nem fogják felkínálni a kormányzati felületek, így például adófolyószámla lekérdezésére vagy adóbevallás benyújtására sem lesz lehetőségünk kétfaktoros azonosítás nélkül.

Jogszabályi háttér

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési törvény) 35. § (1) bekezdése alapján a Kormány az alábbi elektronikus azonosítási módokat volt köteles biztosítani:

a) tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány útján biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatás,

b) ügyfélkapu,

c) részleges kódú telefonos azonosítás, valamint,

d) videotechnológiával történő azonosítás.

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) 121. §-a azonban 2024. szeptember 1-jétől hatályon kívül helyezte az E-ügyintézési törvényt.

A Dáptv. 46. § (1) bekezdése értelmében a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatások körébe immár csak az alábbi két szolgáltatás tartozik: 

a) eAzonosítás (ehhez DÁP mobilalkalmazás szükséges), valamint

b) emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu (Ügyfélkapu+).

A Dáptv. 119. § (5) bekezdése értelmében annak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó személynek, aki valamely e törvénnyel megszüntetett, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatást vett igénybe, az azonosításhoz kötött digitális ügyeinek intézéséhez 2025. január 15-ig át kell térnie – választása szerint – valamely, a 46. § (1) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti szolgáltatás használatára. A Kormány által korábban kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatások az áttérésig továbbhasználhatók.

Az elektronikus azonosítás tehát 2025. január 16-tól kötelezően kétfaktoros lesz.

Jó tudni, hogy a jogalkotó a DÁP mobilalkalmazással történő azonosítást preferálja: a Dáptv. 46. § (3) bekezdése értelmében az Ügyfélkapu+ addig vehető igénybe, amíg a természetes személy digitális állampolgárság felhasználói profilt nem aktivál, ezt követően kizárólag az eAzonosítást fogja tudni használni.

Hogyan térhetek át Ügyfélkapu+-ra?

A szolgáltatás használatához rendelkeznünk kell Ügyfélkapu regisztrációval, okostelefonnal vagy tablettel és egy hitelesítő alkalmazással (pl. Google Authenticator, Microsoft Authenticator, NISZ hitelesítő).

Ha nincs okostelefonunk vagy tabletünk, a TOTP.APP webes hitelesítő alkalmazást is használhatjuk.

Az áttérés lépései:

  1. Nyissuk meg az Ügyfélkaput, és jelentkezzünk be!
  2. Kattintsunk az Ügyfélkapu+ igénylése gombra, majd a Tovább az Ügyfélkapu+ igényléséhez gombra!
  3. A képernyőn megjelenik egy QR-kód. Nyissa meg a hitelesítő alkalmazást, és olvassuk be a QR-kódot!
  4. Adjuk meg az Ügyfélkapu jelszavunkat és a hitelesítő alkalmazás által generált kódot!
  5. Kattintsunk a Tovább gombra, majd a Mentés gombra!
  6. Mentsük el az űrlapon megjelenő törlőkódot, és kattintsunk a Befejezés gombra!

Megjegyzendő, hogy egy Ügyfélkapu+ fiókhoz több eszköz is párosítható. Ehhez mindegyik eszközre telepíteni kell hitelesítő alkalmazást, továbbá mindegyikre ugyanazt a QR-kódot és kulcsszót kell beolvasni.

Miért kell elmentenem a törlőkódot?

Az Ügyfélkapu+-ra történő áttérés lépéseinek 6. pontjában említett törlőkód az Ügyfélkapu+ lemondásához kell. Erre akkor lehet szükség, ha például véletlenül töröltük a hitelesítő alkalmazást, vagy elveszítjük/ellopják az okostelefonunkat, tabletünket, amit a kétfaktoros hitelesítéshez használtunk.

Ha sem a mobilkészülék, sem a törlőkód nem áll rendelkezésre, az Ügyfélkapu+ megszüntetésére kizárólag kormányablakban lesz lehetőségünk.

Hogy tudok belépni a kormányzati felületekre az Ügyfélkapu+ igénylését követően?

Az Ügyfélkapu+ igénylését követően már csak Ügyfélkapu+-szal tudunk bejelentkezni az állami weboldalakon és alkalmazásokban, tehát pl. az ÜPO-ba történő belépéshez vagy ÁNYK-n keresztüli bevallásbeküldéshez is csak az Ügyfélkapu+-t fogjuk tudni használni.

A bejelentkezés során első lépésben a szokásos módon be kell írnunk a felhasználónevünket és a jelszavunkat. A második lépésben az “Azonosító megadása” mezőben meg kell adnunk a hitelesítő alkalmazás által mutatott azonosító kódot.

Lényeges, hogy az alkalmazás által adott kód egyszer használatos és időalapú: 30 másodpercig használható fel az Ügyfélkapu+ azonosításhoz. Ha ezen idő alatt nem használjuk fel, akkor a folyamatosan 30 másodpercenként kapunk új egyszer használatos kódot, és mindig csak a legfrissebbel tudunk belépni.

Igényeltem Ügyfélkapu+-t, de még visszatérnék az “egyszerű” Ügyfélkapura. Megtehetem?

2025. január 15-ig még lehetőségünk van inaktiválni az Ügyfélkapu+ szolgáltatást, és az egylépéses Ügyfélkapu-belépést használni. Erre a “Beállítások” menü “Aktiválás és inaktiválás” menüpontjában van lehetőség. Az inaktiválás során az eszközpárosítás nem szűnik meg, az ismételt aktiváláskor nem lesz szükség az eszközök újrapárosítására.

Be fogom tudni adni továbbra is az ügyfelek adóbevallását?

Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás aktiválása a már meglévő képviseleti jogosultságokat nem érinti, a változás kizárólag a kormányzati felületekre történő belépés során alkalmazott KAÜ-azonosítás módjára vonatkozik.

Az a gyakorlatban elterjedt – adatvédelmi problémákat felvető – megoldás viszont, hogy az ügyfelek megadják a saját ügyfélkapus belépési adataikat a könyvelőnek, és az meghatalmazás nélkül, az ügyfél fiókjából nyújtja be a bevallásokat, a kétfaktoros belépés kötelezővé válásával gyakorlati nehézségekbe fog ütközni. (A NISZ honlapján közzétett tájékoztató egyébként kifejezetten az Ügyfélkapu+ előnyei között nevesíti azt, hogy a kétlépcsős védelemnek köszönhetően illetéktelen személyek még az ügyfélkapus felhasználónév és jelszó ismeretében sem tudnak bejelentkezni egy adott személy ügyfélkapus azonosításával az elektronikus ügyintézési felületekre.) 

Ez a weboldal is sütiket használ!
A kényelmes böngészési élmény érdekében sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. A weboldalon megtekintheti az Adatkezelési és Süti Tájékoztatónkat (PDF).
Szükséges:
Az weboldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges sütik. Ezek nélkül a weboldalt nem lehet megtekinteni.
Statisztikai:
A weboldal statisztikáinak elemzésével tudjuk weboldalunkat hatékonyabbá tenni, hogy a lehető legmagasabb felhasználói élményt nyújtsuk kedves látogatóinknak. Ezért gyűjtünk statisztikai adatokat a Google Analytics segítségével, amely kizárólag az IP címeket tárolja a személyes adatok közül.
Reklámcélú:
Azért települnek ezek a sütik, hogy a felhasználót számára egyedi, releváns, érdeklődési körébe tartozó reklámajánlatokkal tudjuk megcélozni.