Hatályba lépett az e-pénztárgép rendelet

Nem áprilisi tréfa, hogy a 2025. március 31-ei Magyar Közlönyben megjelent az e-pénztárgépek forgalmazásáról, üzemeltetéséről, valamint az e-pénztárgépek és az e-nyugta kiállításának követelményeiről szóló 8/2025. (III. 31.) NGM rendelet (a továbbiakban: Rendelet).
A Rendelet a korábbi hírlevelünkben említett NGM-közleményben foglaltakkal összhangban 2028-ig, egészen pontosan 2028. június 30-ig lehetővé teszi az online pénztárgépek használatát. Az elektronikus adatszolgáltatás határidejét viszont a jogalkotó végül nem tolta ki 2026-ra, az erre vonatkozó előírások már 2025. július 1-től életbe lépnek.
A hatálybalépés szempontjából a Rendelet előírásai három csoportba sorolhatóak.
2025. április 1-jén hatályba lépő rendelkezések:
- az általános rendelkezések (ide elsősorban értelmező rendelkezések tartoznak);
- az e-pénztárgép és a vevői alkalmazás forgalmazásának engedélyezésével kapcsolatos szabályok, ideértve a díjfizetési előírásokat is;
- az adóügyiegység-gyártóra vonatkozó részletszabályok;
- az AP számra vonatkozó előírások;
- a fentiekhez kapcsolódó mellékletek.
2025. július 1-jén hatályba lépő rendelkezések:
- az e-pénztárgép használatával és üzemeltetésével kapcsolatos előírások;
- a hardveralapú e–pénztárgép szervizelésének szabályai;
- az online e–pénztárgép–naplóra vonatkozó rendelkezések;
- a nyugtatár működésére vonatkozó szabályok;
- az adatszolgáltatás és a bejelentés egyes szabályai;
- az ellenőrzésre vonatkozó előírások.
2028. július 1-jén hatályba lépő rendelkezések:
- a kötelező használatra vonatkozó előírások;
- a nyugtakibocsátásra hardveralapú e-pénztárgéppel kötelezettek körét meghatározó 7. melléklet.
A rendelet hatálybalépése kapcsán a NAV is megjelentetett egy közleményt. Ez az alábbiakat emeli ki:
- Első lépésben a fejlesztőké a főszerep, idén júliustól pedig már üzembe is helyezhetők – a NAV által engedélyezett – e-pénztárgépek.
- Az elkövetkező hónapok az újfajta pénztárgépek típusvizsgálatáról és engedélyezéséről szólnak. Az ezzel kapcsolatos vizsgálatokat a NAV szakemberei végzik el.
- Az online pénztárgépekről az e-pénztárgépekre történő átállás zökkenőmentességének biztosítása érdekében 2028. július 1-ig még használható az online pénztárgép.
- Ugyan nem kötelező, de nyártól érdemes áttérni az e-pénztárgépre. Az online pénztárgépeknél előírt évi egyszeri kötelező szervizeléssel szemben az e-pénztárgépek szervizelése ugyanis csak akkor kötelező, ha azt az üzembentartó kéri a forgalmazótól, ezáltal a vállalkozások évente átlagosan 25 ezer forintot takaríthatnak meg. Az e-pénztárgépet használó vállalkozások továbbá mentesülnek a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól, azt ugyanis átvállalja az úgynevezett nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat.
- A NAV a kisvállalkozókat segítve fejleszt egy ingyenesen, bárki által könnyen és egyszerűen használható e-pénztárgépet, így már nem éri meg a továbbiakban a nyugtatömböt használni. Ehhez a gyakorlatban mindössze egy okostelefonra van szükség, amelyre a vállalkozó letölti az ingyenes e-pénztárgép alkalmazást, és egy egyszerű nyugtanyomtatóra, arra az esetre, ha valaki mégis papíron kérné a nyugtát.
- Idén júliustól kétféle típusú e-pénztárgép használható: a felhő-, illetve a hardveralapú. Az egyetlen megkötés az, hogy azok a vállalkozások, akik jelenleg online pénztárgép használatára kötelezettek, azok júliustól vagy továbbra is online pénztárgépet használnak, vagy választhatják a hardveralapú e-pénztárgépet. A hardveralapú e-pénztárgépekben egy adóügyi egység biztosítja a folyamatos adatkapcsolatot a NAV-val. A felhőalapú pedig gyakorlatilag egy okostelefonra letölthető alkalmazás, amellyel a papírnyugtát használó vállalkozások nyugtánként legalább 10 forintot takaríthatnak meg.
Kapcsolódó NAV-közlemény:
https://nav.gov.hu/sajtoszoba/hirek/az-e-penztargepeke-a-jovo-ma-lepett-hatalyba-a-rendelet
Amennyiben a témával kapcsolatban kérdés merül fel, forduljanak szakértőinkhez bizalommal.