Családi adócsökkentés és a 2026-os adócsomag

A héten igazi adótörvény cunami van, ugyanis 2025. május 12-én a Magyar Közlönyben kihirdették a 30 év alatti anyák, a továbbá a két és három gyermeket nevelő anyák, valamint csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj kedvezményéről szóló törvényeket. E mellett május 13-án benyújtásra került a T/11920. adótörvényeket módosító törvényjavaslat az országgyűlés részére.
Az adókedvezményeket érintő legfontosabb rendelkezéseket és a tavaszi adótörvény-csomag legrelevánsabb részleteit az alábbiakban mutatjuk be röviden.
A családi adócsökkentési program
A családi adócsökkentési program keretében tehát négy új törvény is kihirdetésre került a héten, mellyel a Kormány célja, hogy a gyermeket nevelő családok anyagi biztonságát tovább erősítse. A szabályozás több lépcsőben kerül bevezetésre adóalap-csökkentő kedvezmények formájában.
A csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj kedvezményéről szóló 2025. évi XVI. törvény a gyermeknevelés kezdeti időszakában járó ellátásokat mentesíti a személyi jövedelemadó alól. A kedvezmény mértéke ezen ellátások teljes összege. Fontos, hogy, ha a magánszemély egyidejűleg többféle ellátásban is részesül, a kedvezmény mindegyik ellátás után érvényesíthető. A rendelkezés már a 2025. június 30-át követően folyósított csecsemőgondozási díj (CSED), a gyermekgondozási díj (GYED) és örökbefogadói díj tekintetében alkalmazható. A CSED és az örökbefogadói díj után nem kell sem társadalombiztosítási járulékot, sem pedig nyugdíjjárulékot fizetni, így az adómentesség bevezetésével ezen ellátások teljes összegét megkapja a jogosult, azt semmilyen közteher nem terheli. A GYED adómentessé tételével ezt az ellátást már csak 10 százalék nyugdíjjárulék terheli.
A három gyermeket nevelő anyák kedvezményéről szóló 2025. évi XV. törvény a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményének jelenleg hatályos feltételeivel megegyező feltételek mellett új kedvezményt vezet be a három gyermeket nevelő anyák részére is. A jogosult személyét a törvény a családi pótlékra való jogosultság alapján határozza meg részletszabályokkal.
A kedvezmény adóalap-csökkentő kedvezményként a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) szerinti összevont adóalapból történő levonással érvényesíthető: a levonható, jellemzően munkával szerzett jövedelmeket a törvény tételes felsorolással állapítja meg. Ide tartoznak különösen a munkaviszonyból, megbízásos jogviszonyból, az egyéni vállalkozásból, a mezőgazdasági őstermelői tevékenységből származó jövedelmek.
A kedvezmény szempontjából a nem munkával szerzett, egyéb jövedelmek nem vehetőek figyelembe, ilyen például az ingatlan-bérbeadásból származó jövedelem és a tőkejövedelmek.
A háromgyermekes anyák 2025. október 1-jétől érvényesíthetik az adómenteséget a 2025. szeptember 30. után megszerzett jövedelmeik, munkaviszonyból származó jövedelem esetén a 2025. szeptember 30. utáni időszakra elszámolt jövedelmeik tekintetében.
A két gyermeket nevelő anyák kedvezményéről szóló 2025. évi XIV. törvény a kétgyermekes anyák számára is bevezeti az adóalap-csökkentő kedvezményt a fent bemutatott rendelkezésekhez hasonlóan. A jogosult személyét esetükben is a családi pótlékra való jogosultság alapján kell meghatározni.
A levonható jövedelmek ugyanazok, mint a három gyermeket nevelő anyákra vonatkozó szabályokban. A két gyermeket nevelő anyák kedvezményének érvényesíthetősége azonban négy lépcsőben kerül bevezetésre: 2026. január 1-jétől a 40. életévüket még be nem töltött anyák, 2027. január 1-jétől az 50. életévüket még be nem töltött anyák, 2028. január 1-jétől a 60. életévüket még be nem töltött anyák mentesülnek a személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség alól. A kétgyermekes anyák teljes élethosszig tartó mentessége teljeskörűen 2029. január 1-jétől valósul meg.
A 30 év alatti anyák kedvezményéről szóló 2025. évi XIII. törvény már a korábban bevezetett kedvezmény szabályait módosítja. Célja, hogy 2026. január 1-jétől minden 30 év alatti anya a gyermek születésének időpontjától függetlenül, jövedelemkorlát nélkül adómentességet élvezzen munkajövedelmei tekintetében. A törvény alkalmazásában 30 év alatti anyának minősül az a 30. életévét be nem töltött, gyermeket vállaló nő, akinek Szja tv. szerinti családi kedvezményre való jogosultsága magzatára, vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel a 30. életéve betöltését megelőző napig megnyílik. Szintén azok a levonható jövedelmek kerültek meghatározásra a törvényben, mint a két és három gyermeket nevelő anyákra vonatkozó szabályokban. A kedvezmény (az új kedvezőbb feltételekkel) a 2025. december 31-ét követően megszerzett jövedelmek, munkaviszonyból származó jövedelem esetében 2025. december 31-ét követő időszakra elszámolt jövedelmek tekintetében alkalmazható.
A tavaszi adócsomag
Az adókedvezmények kiterjesztéséhez is kapcsolódóan a 2026-os adócsomag további módosításokat irányoz elő. Az egyes adókötelezettségekről és egyes adótörvények módosításáról szóló (május 13-án benyújtott) T/11920. törvényjavaslat további adócsökkentést és adminisztrációs egyszerűsítést céloz meg, emellett veszélyhelyzeti jogszabályokat is törvényi szintre emelne. A gyakorlatilag minden adónemet érintő rendelkezésekből a következőket emelnénk ki.
A gyermekes családokat segítő újabb intézkedések (a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj és az örökbefogadói díj adómentessége, a három-, illetve kétgyermekes anyák élethosszig tartó adómentessége, a 30 év alatti anyák adómentessége) bevezetésével összefüggésben szükséges a kapcsolódó jogszabályok módosítása, így például a kedvezmények érvényesítési sorrendjének meghatározása az Szja-tv.-ben.
Az adókedvezmények kiterjesztésével a szocho-szabályok módosítása is indokolt. A tapasztalt visszaélések jövőbeni elkerülése érdekében a következő rendelkezés is bevezetésre kerül várhatóan. A saját jogú nyugdíjas magánszemélyekre vonatkozó szociális hozzájárulási adó alóli mentességet előíró szabályoktól [Szochó tv. 5. § (1) bekezdése] eltérően a gyermekek számától függő személyi jövedelemadó kedvezményt (gyakorlatilag adómentességet) érvényesítő ugyanazon nyugdíjas magánszemélynek jövedelmet juttató kifizetőnek adókötelezettsége keletkezik, ha az adóévben az ugyanazon magánszemélynek juttatott jövedelmek együttes összege meghaladja az éves átlagkereset négyszeresét és a jutatott jövedelem tekintetében a kifizetőnek egyébként adóelőleget kellene levonnia (pl.: bér, megbízási jogviszonyból származó jövedelem). A szabály alkalmazása során az ugyanazon magánszemélynek jövedelmet juttató kapcsolt vállalkozásokat egyazon kifizetőnek kell tekinteni. Szociális hozzájárulási adókötelezettsége keletkezik az anyák kedvezményét érvényesítő, önfoglalkoztató (pl.: egyéni vállalkozó, mezőgazdasági őstermelő) nyugdíjas magánszemélynek is, ha az általa érvényesített anyák kedvezménye (négy vagy többgyermekes, háromgyermekes vagy kétgyermekes anyák kedvezménye) alapját képező tárgyévi jövedelmei együttes összege meghaladja az éves átlagkereset négyszeresét, feltéve, hogy ezen jövedelmei nem kifizetőtől származnak vagy kifizetőtől származnak ugyan, de a jövedelemből a kifizetőnek az Szja tv. 46. § (4) bekezdése alapján nem kell adóelőleget megállapítania.
Jelentős része az adócsomagnak, hogy az extraprofit adókra vonatkozó rendelkezéseket fenntartja. Többek között gondoskodik az extraprofit adókról szóló 197/2022. (VI. 4.) Korm. rendelet szerinti banki különadóról szóló rendelkezések törvényi szintre történő emeléséről. A törvényi szintre emelés a 2025-re vonatkozó rendelkezéseket tartalmában nem érinti. A módosítás alapján a hitelintézetet és pénzügyi vállalkozást terhelő kötelezettség a 2026-ban kezdődő adóévben is fennmarad.
A kisebbvállalkozások támogatására törvényi szintre emelik annak a Korm. rendeletnek az előírásait is, mely az alanyi adómentesség választására jogosító értékhatárt 18 millió forintra növelte korábban.
Tekintettel arra, hogy a törvényjavaslat tartalma még változhat, részletes hírlevelet a jogszabály kihirdetését követően küldünk tájékoztatásul.