Hamarosan új transzferár rendelet születik

A tegnapi napon lezárult a társadalmi egyeztetés a transzferár-nyilvántartásról és a transzferár-adatszolgáltatásról szóló NGM rendelet tervezetéről. Várhatóan az új rendelet hamarosan kihirdetésre fog kerülni, amely nemcsak a jelenlegi rendelet átstrukturálását jelenti, hanem több lényeges módosítással is járni fog. A módosítások egy része adminisztrációt egyszerűsítő rendelkezés, más része azonban újabb kötelezettségeket jelent a társaságokra nézve. A rendelet tervezetet az alábbiakban mutatjuk be röviden.

Adminisztráció és nyilvántartás

  • Dokumentációs küszöbérték emelése: A transzferár-nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség értékhatára 100 millió Ft-ról 150 millió Ft-ra nő.
  • Fődokumentum mentesség: Ha egy társaság összes kapcsolt ügylete nem haladja meg az 500 millió Ft-ot egy adóévben, akkor nem kell fődokumentumot készíteni.
  • Nyelvi követelmények: A NAV a jövőben csak magyar vagy angol nyelvű dokumentációt fogad el. A más nyelven készült anyagokat le kell fordítani.
  • Megőrzési kötelezettség: A helyi dokumentumot és mellékleteit legalább 8 évig meg kell őrizni, befektetett eszközök esetén pedig az eszköz kivezetését követően is.

Helyi dokumentum és tartalmi követelmények

  • Hasznossági teszt (benefit teszt): Minden szolgáltatási ügyletnél igazolni kell, hogy a szolgáltatás ténylegesen hasznos a kapcsolt fél számára. Ez megakadályozza, hogy felesleges vagy mesterségesen generált költségeket számoljanak el a cégek.
  • DEMPE elemzés immateriális javaknál: Az immateriális eszközökkel (pl. szellemi tulajdon, know-how) kapcsolatos ügyleteknél részletesen be kell mutatni, ki végzi a fejlesztést (Development), ki birtokolja (Ownership), ki menedzseli (Management), ki védi (Protection) és ki élvezi a gazdasági előnyöket (Exploitation). Ez biztosítja, hogy a nyereség ott jelenjen meg, ahol a tényleges funkciók vannak.
  • Szegmentált pénzügyi adatok: A vállalatnak biztosítania kell, hogy a kapcsolt ügyletek bevételei és költségei elkülönítve, üzemi eredmény szinten visszakövethetők legyenek a számviteli rendszerből.
  • Tulajdonosi háló bemutatása: Kötelező lesz a teljes tulajdonosi struktúra feltárása, beleértve a köztes cégeket és a tulajdoni befolyás mértékét.
  • Iparági elemzés mentessége: Nem kell részletes iparági elemzést készíteni, ha az ügylet értéke nem haladja meg az 1 milliárd Ft-ot.
  • Rutinentitások külön jelölése: Bizományos, szerződéses gyártó, korlátozott kockázatú forgalmazó stb. esetében kötelező a karakterizáció.

Alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások

  • Újraszabályozás: Az alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások (pl. adminisztratív támogatás, IT helpdesk, könyvelési háttérmunka) köre bővül, ugyanakkor részletes kizáró kritériumokat is meghatároznak.
  • Haszonkulcs szabály: Ha egy vállalat ilyen szolgáltatást nyújt kapcsolt félnek, akkor legalább 5% nyereséget kell beépítenie az árba. Ha viszont igénybe veszi a szolgáltatást, akkor legfeljebb 5% felárat fizethet. Ez a szabály biztosítja, hogy az ilyen rutinjellegű szolgáltatások árazása egységes és ellenőrizhető legyen.
  • Egyszerűsített dokumentáció: Ha a szolgáltatás megfelel a funkcionális kritériumoknak és a haszonkulcs szabálynak, akkor nem kell részletes összehasonlító (benchmark) tanulmányt készíteni.
  • Értékhatár nélkül alkalmazható lesz a tranzakciók kapcsán.
  • Bővülő dokumentációs kör: Újonnan dokumentálandó ügyletek közé tartozik például a független felektől származó költségek továbbterhelése és az ingyenes pénzeszközátadás.

Összevonhatóság és adatbázis-kutatás

  • Ügyletek összevonásának korlátozása: A jövőben nem lehet egy dokumentációban összevonni különböző típusú ügyleteket. Öt kategóriát különítenek el: gyártási, forgalmazási, szolgáltatási, pénzügyi és immateriális ügyletek.
  • Adatbázis-kutatás szabályai: Az összehasonlító elemzéseket az adóév lezárása után kell elvégezni, a legfrissebb adatok felhasználásával. Kötelező legalább három évnyi adatot vizsgálni, és a veszteséges cégeket ki kell zárni. Elsődlegesen magyarországi szűrés szükséges.

Adatszolgáltatás

  • Mentesség indokolása: Ha egy vállalkozás mentesül a fő- vagy helyi dokumentum készítése alól, akkor is adatot kell szolgáltatnia a mentesség okáról.
  • Ügyletelnevezések pontosítása: Az adatszolgáltatásban bejövő és kimenő oldali bontásban kell szerepeltetni az ügyleteket, pontos megnevezéssel és TEÁOR-kóddal.
  • Jövedelmezőségi mutatók: Új definíciók és részletesebb tartalmi követelmények jelennek meg, amelyek alapján a NAV könnyebben ellenőrizheti az ügyletek gazdasági realitását.

Hatálybalépés és választhatóság

  • Kötelező alkalmazás: Az új rendeletet a 2026-ban kezdődő adóévtől kötelező alkalmazni.
  • Opcionális alkalmazás: A 2025-ös adóévben választható az új rendelet szerinti szabályozások alkalmazása.

A rendelet tervezetének szövege az alábbi linken érhető el: https://kormany.hu/dokumentumtar/a-transzferar-nyilvantartasrol-es-a-transzferar-adatszolgaltatasrol-ngm-rendelet

Tekintettel arra, hogy a rendelet tervezeti formában van, a kihirdetésig a tartalma még változhat, azonban jelentős módosításokra nem számítunk.

Amennyiben a rendelet tervezettel kapcsolatban további kérdés merül fel, forduljanak szakértőinkhez bizalommal.

Ez a weboldal is sütiket használ!
A kényelmes böngészési élmény érdekében sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. A weboldalon megtekintheti az Adatkezelési és Süti Tájékoztatónkat (PDF).
Szükséges:
Az weboldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges sütik. Ezek nélkül a weboldalt nem lehet megtekinteni.
Statisztikai:
A weboldal statisztikáinak elemzésével tudjuk weboldalunkat hatékonyabbá tenni, hogy a lehető legmagasabb felhasználói élményt nyújtsuk kedves látogatóinknak. Ezért gyűjtünk statisztikai adatokat a Google Analytics segítségével, amely kizárólag az IP címeket tárolja a személyes adatok közül.
Reklámcélú:
Azért települnek ezek a sütik, hogy a felhasználót számára egyedi, releváns, érdeklődési körébe tartozó reklámajánlatokkal tudjuk megcélozni.