
Digital TP – transzferár adatszolgáltatás készítés
2022. július 27-én kihirdették a Magyar Közlönyben a Magyarország 2023. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2022. évi XXIV törvényt. E törvény több ponton is módosította, kiegészítette a transzferár előírására vonatkozó szabályokat. A jogszabály változásra tekintettel, a transzferár dokumentáció készítési előírás mellett egy új adatszolgáltatási kötelezettség is terheli az adóalanyokat a társasági adó bevallás részeként.
Az adatszolgáltatás részleteit a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet (NGM rendelet) tartalmazza. A bekérendő adatokról az NGM rendelet 8/A. §-a rendelkezik.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen kötelezettségnek kell eleget tenni?
A transzferár adatszolgáltatást a 2022. december 31-ét követően benyújtott társasági adó bevallás részeként kell teljesíteni.
Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez a kötelezetteknek a ’29-ATP-01 és a ’29- ATP-KV lapokat kell kitölteni. Az ATP-01-es lapon az adott ügyletre vonatkozó adatokat, míg az ATP-KV lapon – az ATP-01-es lapon szerepeltetett ügylethez kapcsolódóan – a kapcsolt vállalkozásokkal összefüggő adatokat kell kitölteni.

Az adatszolgáltatás ügyletenként (összevont ügyletenként) az alábbi információkat kell, hogy tartalmazza soronként (ATP-01. lap):
- Ügylet megnevezése (amely kiválasztható egy 53 pontból álló, legördülő listából), esetleges mentesség jogcíme (4 jogcímből választva)
- Legjellemzőbb TEÁOR kód (legördülő menüből választva)
- Szokásos piaci ár-meghatározási módszer (6 előre definiált módszer alapján)
- Jövedelmezőségi mutató (ha viszonteladási, költség és jövedelem módszer, vagy ügyleti nettó nyereségen alapuló módszert használunk), 7 módszer közül választva
- Jövedelmezőségi mutató szokásos piaci értéke vagy tartománya
- Tesztelt fél által az ügyleten ténylegesen elért jövedelmezőségi mutató értéke
- A tesztelt fél esetén alkalmazott számviteli standard (4 lehetőségből)
- Szolgáltatás, licensz vagy franchise ügylet esetén, ha a kiválasztott szokásos piaci ár-megállapítási módszer az összehasonlító árak módszere, akkor feltüntetendő, hogy százalékos jutalékot vagy jutalékos szolgáltatási díjat alkalmaztak-e, illetve mi a díjszámítás alapja
- Szolgáltatás, licensz vagy franchise ügylet esetén meg kell adni a szokásos piaci értéket vagy ártartományt
- Szolgáltatás, licensz vagy franchise ügylet esetén meg kell adni továbbá az alkalmazott százalékos díjmértéket
- Szolgáltatás, licensz vagy franchise ügylet esetén meg kell adni továbbá azon fél esetében alkalmazott számviteli sztenderdet, amely pénzügyi adatait a jogdíj vagy a szolgáltatási díj alapjánál figyelembe veszik
- Hitel, kölcsön, pénzügyi lízing, kezesség, garancia vagy cash-pool ügylet esetén a referencia kamat megnevezését vagy fix kamat esetén ennek jelölését kell szerepeltetni (amennyiben összehasonlító árak módszerével történik az ármeghatározás)
- Hitel, kölcsön, pénzügyi lízing, kezesség, garancia vagy cash-pool ügylet esetén a kamatfelár, fix kamatnál a teljes kamatláb szokásos piaci értékét vagy ártartományát kell megadni
- Hitel, kölcsön, pénzügyi lízing, kezesség, garancia vagy cash-pool ügylet esetén a kamatfelár, fix kamatnál az ügyletben alkalmazott kamatfelárat, fix kamatnál a teljes kamatlábat is meg kell határozni
- Amennyiben egyéb ügyletről van szó (amely nem tartozik a 8-14. ügyletek körébe), itt kell meghatározni a szokásos piaci ár egységnyi értékét vagy tartományát.
- Amennyiben egyéb ügyletről van szó, itt kell megadni a piaci érték vagy tartomány mértékegységét
- Amennyiben egyéb ügyletről van szó, itt kell megadni az ügyletben alkalmazott, az adóalap-módosítással számolt ár egységnyi értékét.
2023-ra új adatként kell megadni az összevont ügyletek jellegét, továbbá az ügyletben érintett tesztelt felet. Újdonság, hogy a 2329-es bevalláson már negatív érték is feltüntethető.
ATP-KV lap adattartalma
Megjegyzendő, hogy egy ügylethez kapcsolódóan az ATP-01-es lapból csak egy tölthető ki, addig az ATP-KV lapból egy ügylethez kapcsolódóan akár több lap is kitölthető. Ezen a lapon jelölni kell, hogy az itt megadott információk melyik ügylethez, azaz melyik ATP-01-es laphoz kapcsolódnak.

A sorok az egyes kapcsolt felek adatait tartalmazzák, az oszlopokban az alábbi adatok megadása szükséges:
- Kapcsolt vállalkozások neve
- Kapcsolt vállalkozás adószáma
- Kapcsolt fél adóügyi illetősége (legördülő menüből)
- Külföldi vállalkozás adószáma
- Az ügylet forintban meghatározott, tárgyévben elszámolt nettó értéke kapcsolt vállalkozásonként
- Az ügylet során a társasági adóalap-korrekció előjelhelyes összege kapcsolt vállalkozásonként.
Miben tudjuk ügyfeleinket támogatni?
Társaságunk adó- és IT szakértőinek együttműködésével olyan – Windows alapú, több gépen is futtatható – alkalmazást dolgoztunk ki, amely a NAV által definiált struktúrába készíti el az adatszolgáltatást. Alkalmazásunk akár a NAV által meghatározott formátumú adattáblából vagy bármilyen egyéb adatstruktúrából képes elvégezni az adatszolgáltatás összeállítását.
Milyen előnyökkel jár az alkalmazásunk használata?
- Alkalmazásunkat minden megrendelő részére egyedileg személyre szabjuk vagy fejlesztjük, így nem egy dobozos alkalmazást kapnak, hanem azt, amire a megrendelőinknek pontosan szükségük van.
- Alkalmazásunk nem igényli az ügyviteli vagy üzleti szoftverekbe történő bárminemű fejlesztést vagy összeköttetést.
- Az adatszolgáltatás elkészítése jelentősen felgyorsul, az adatok pontosan, az ügyfél által megadott adatok alapján készülnek.
- Alkalmazásunk további funkciókkal is kiegészülhet, pl. volumen vizsgálata, adószám vizsgálat, érték vizsgálat, stb.
- Az alkalmazás fejlesztését gyors átfutással és rövid szállítási határidőkkel végezzük
- Alkalmazásunk néhány perc alatt elvégzi azt a feladatot, amely manuálisan akár több órát vagy napot vesz igénybe, e mellett biztosítható, hogy nem merül fel adatrögzítési hiba
- Az adatszolgáltatási feladat ellátását szolgáltatásként is végezzük, ez esetben az alkalmazás megvásárlására sincsen szükség ügyfeleink részéről.
Amennyiben ajánlatunk elnyerte tetszésüket, keressék szakértőinket a lenti elérhetőségeken, hogy alkalmazásunkkal részletesen megismertethessük Önöket és kollégáiknak időt takaríthassunk meg akár már holnap. Az alkalmazás gyakorlati működését akár online módon is bemutatjuk, kérjen időpontot még ma.