Hogyan indíthatunk katás egyéni vállalkozást?
Az utóbbi időben számtalan kérdést kaptunk azzal kapcsolatban, hogyan lehet egyéni vállalkozást, leginkább katás vállalkozást indítani. Természetesen számos szempont alapján dönthet valaki a KATA mellett. Van aki munkaviszonya mellett vállalkozna, vagy új vállalkozást indítana és szeretné az adminisztrációt a minimális szinten tartani.
Hogyan kezdjünk neki? Merül fel legtöbbször a kérdés?
1. Mielőtt belevágnánk
Előzetesen mindenképpen mérjük fel, hogy valóban megfelel-e a céljainknak és a jogszabályi előírásoknak a katás egyéni vállalkozás létrehozása! Ehhez lényeges szempontok:
- Hozzávetőleg mekkora lesz a várható bevétel, és a várható költségek ahhoz viszonyított aránya? (Kitermeli-e a vállalkozás az adót? Nem probléma-e, hogy a költségeket nem tudjuk elszámolni?)
- Választhatjuk-e a KATA szerinti adózást? (A jogszabály bizonyos esetekben ezt kizárja, induló vállalkozás esetén ezek közül az ÖVTJ illetve TEÁOR 2008 szerint 68.20 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése besorolás alá eső tevékenységre.)
- Főállású vagy nem főállású vállalkozónak fogunk minősülni? (Ettől függ, hogy havi 50 vagy 25 ezer forint tételes adót kell majd fizetnünk.)
- Nem javasolt azért katás egyéni vállalkozást indítani, hogy munkaszerződés helyett kössünk alvállalkozói szerződést a bennünket foglalkoztatni kívánó vállalkozással. Ha ugyanis a NAV feltárja, hogy a vállalkozási szerződés munkaviszonyt leplez, az adózási és egyéb jogkövetkezményeket ennek megfelelően állapítja meg.
- Választhatjuk-e az egyéni vállalkozási formát? (A jogszabály meghatároz kizáró okokat, így például aki betéti társaságban beltag, nem lehet egyéni vállalkozó. Utána kell nézni annak is, hogy a végezni kívánt tevékenység folytatható-e egyéni vállalkozóként, illetve a tevékenységre esetlegesen vonatkozó képesítési követelményeknek megfelelünk-e.)
2. A vállalkozás indítása
Egyéni vállalkozás indítható
- személyesen a megyei (fővárosi) kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalánál,
- de akár a számítógépünk előtt ülve, elektronikusan, az ún. webes ügysegéd felületen keresztül is. Ez utóbbihoz vagy ügyfélkapu szükséges, vagy elektronikus személyi igazolvány és kártyaolvasó eszköz, vagy az ún. Részleges Kódú Telefonos Azonosítást lehetővé tévő telefonos azonosítókód. A legelterjedtebb az ügyfélkapu, ami azért is praktikus, mert egyéb területeken is hasznát vehetjük, a helyi iparűzési adóhoz kapcsolódó kötelezettségek teljesítésétől kezdve az adószámlánk lekérdezésén át akár a jogosítványunk érvényességének lejárata miatti cseréjéhez történő időpontfoglalásig vagy az orvosi vizsgálataink eredményének internetes eléréséig. Ezért még ha magát az egyéni vállalkozás indítását személyesen végezzük, akkor is javasolt már a helyszínen, az ügyintézés során ügyfélkaput is nyitni.
Az egyéni vállalkozás indítása ingyenes, a vállalkozás a bejelentés napjával, azonnal létrejön.
Személyes ügyintézés esetén a következőkre lesz szükségünk:
- személyi igazolvány és lakcímkártya,
- ha még nincs ügyfélkapunk, de akarunk nyitni, egy valós e-mail cím,
- a folytatni kívánt tevékenység(ek) ÖVTJ-kódja (innen tudunk előzetesen tájékozódni: http://www.szakmakod.hu/).
A bejelentés napján főszabály szerint egyéb igazolást nem kér az eljáró hivatal, de a leendő ügyintézést segíti, ha már ekkor rendelkezésünkre állnak a következő iratok:
- a folytatni kívánt tevékenységhez előírt dokumentumok, pl. engedély (az engedélyköteles tevékenységek lekérdezhetőek itt: https://engedelykoteles.mkik.hu/), képesítést igazoló okmányok,
- ha a vállalkozásunk székhelyeként bejelenteni kívánt ingatlannak nem mi vagyunk a tulajdonosai, vagy van haszonélvező, akkor a tulajdonos, haszonélvező nyilatkozata a hozzájárulásról.
A bejelentkezési folyamat során egyből nyilatkoznunk kell arról, hogy milyen adózási módot szeretnénk választani az általános forgalmi adó szempontjából, kérünk-e közösségi adószámot, illetve itt jelölhetjük meg azt is, hogy egyből katásként szeretnénk kezdeni a vállalkozói létünket, és fő- vagy mellékállású vállalkozók leszünk. (Itt írtunk arról, hogy a KATA választása nem jelent automatikusan mentesülést az áfa alól.)
A bejelentett tevékenységek ügyfélkapun a későbbiekben bármikor ingyenesen módosíthatóak.
Webes ügysegéden keresztüli vállalkozásindítás:
A https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/EgyeniVallalkozasKerelemInditasa.xhtml linken elérhető oldalon az ”Egyéni vállalkozás” menüpontot válasszuk ki! A bejelentkezés során a korábbiakban leírtak szerint az ügyfélkapus (e-személyi igazolványos, telefonos azonosítókódos) azonosítást követően tudunk belépni a felületre. Itt meg kell adni
- a személyes adatainkat,
- a leendő székhely adatait,
- a kiválasztott főtevékenységet és egyéb tevékenységeket, és
- az adózásra vonatkozó választásokat (ld. a személyes ügyintézésnél leírtakat).
Ezt követően már csak az adatellenőrzés, nyilatkozattétel és végső ellenőrzés fázisa választ el bennünket attól, hogy bejelentett egyéni vállalkozásunk legyen.
A regisztrációt követően a rendszer automatikusan továbbítja az adatokat az adóhatóságnak és szinte azonnal kapunk adószámot is.
Vállalkozói igazolványt már évek óta nem volt kötelező igényelni, 2020-tól pedig nem is lehet, mivel ez az igazolványtípus január 1-jétől megszűnt.
3. Egyéb teendők
Tevékenységtől függően még további teendők várhatnak ránk. Ami minden kezdő katás egyéni vállalkozónál kötelező:
- regisztráció a területi kereskedelmi és iparkamaránál (https://mkik.hu/vallalkozoi-regisztracio) és az éves kamarai hozzájárulás (5.000 Ft) átutalása,
- bejelentkezés az önkormányzatnál a helyi iparűzési adó hatálya alá (KATA alanyok háromféle iparűzési adó megállapítási mód közül is választhatnak),
- kiegészítő információk (legalább az iratőrzési hely bejelentése) a NAV felé a ’T101E nyomtatványon,
- áfa-kör esetén vállalkozói számlát kell nyitni (akkor is szükségünk lehet rá, ha nem leszünk ugyan áfásak, de vállalkozói hitelt szeretnénk felvenni, amihez a bank vállalkozói számlamúltat követel meg),
- gondoskodni kell a megfelelő bizonylatolásról (ehhez tevékenységtől és partnertől függően használhatunk számla-, nyugtatömböt, számlázóprogramot, a NAV Online számla rendszerét stb.).
4. Várható változások 2020-ban
Idén július 1-jétől az egyéni vállalkozások nyilvántartása a NAV-hoz kerül át, ezért az év második felétől a fenti bejelentkezési folyamat egyes részei várhatóan megváltoznak. Ennek részletszabályai még kidolgozás alatt állnak, a változásokról honlapunkon tájékoztatót fogunk közzétenni.
A vállalkozás indítása előtt számos egyéb kérdést is érdemes átgondolni, például adózási, munkaügyi, felelősségi szempontokra tekintettel. Amennyiben a vállalkozás indításával kapcsolatban kérdések merülnek fel, szakértőink állnak rendelkezésre.