Globális minimumadó: még nincs végleges döntés
Korábbi hírleveleinkben beszámoltunk arról, hogy az OECD tagállamai globális minimumadó szabályozás bevezetéséről egyeztetnek.
A globális adóreform végrehajtásának érdekében az Európai Bizottság 2021. december 22-én javaslatot tett egy olyan irányelvre, amely minimális tényleges adókulcsot ír elő a nagy multinacionális csoportok globális tevékenységei számára.
Az új szabályozás a tervek szerint 2023-ban lépne hatályba, azonban a tagállamoknak mindezidáig nem sikerült megállapodni a részletszabályokról. Legutóbb az EU Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának (ECOFIN) 2022. március 15-ei ülésén tárgyalták a kérdést.
A Tanács oldalán közzétett tájékoztató szerint a tagállamok előreléptek a megállapodás felé az Európai Bizottság által 2021 decemberében előterjesztett irányelv vonatkozásában, amely az OECD nemzetközi adóreformjának minimumadóra vonatkozó részének uniós szintű végrehajtását célozza.
A „2. pillérre” vonatkozó irányelv eredményes végrehajtásával korlátozni kívánják a tagállamok közti versengést a legalacsonyabb társaságiadókulcsokért. A legalább 750 millió eurós éves bevételt tlérő nagy multinacionális vállalatokra minimum 15%-os adókulcs fog vonatkozni. Az új szabályok csökkentik majd az adóalap-erózió és a nyereségátcsoportosítás kockázatát, és biztosítják, hogy a legnagyobb multinacionális csoportok a megállapodott globális minimális társasági adókulccsal adózzanak.
“Jelentős előrelépést értünk el a minimumadó-irányelv tekintetében. Elérhető közelségbe került a legalacsonyabb adókulcsért folytatott versengésnek véget vető megállapodás. A multinacionális cégeknek világszerte legalább 15%-os adót kell fizetniük” – nyilatkozta Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter.
Az optimista megfogalmazás ellenére tény, hogy végleges döntés egyelőre nincs a szabályozás kérdésében. Az ECOFIN a tervek szerint legközelebb a 2022. április 5-ei ülésén fog tárgyalni a globális minimumadóról. Céljuk, hogy a miniszterek által lefolytatandó szakpolitikai vita eredményeként sikerüljön kialakítaniuk a Tanács közös álláspontját a javaslatra vonatkozóan. Mindeközben telik az idő, ezért kérdéses, hogy még ha a jogszabály szövegét a tagállamok elfogadják is 2022 során, sikerül-e megvalósítaniuk a tervezett 2023-as hatálybaléptetést.