Július 1-re halasztották a kötelező e-számlázás bevezetését az energetikai szektorban

Tavaly nyáron hírt adtunk arról, hogy 2025-től a villamosenergia-kereskedő és az elosztó, valamint a földgázkereskedő, a szállítási rendszerüzemeltető és a földgázelosztó kizárólag elektronikus számlát bocsáthat ki a nem lakossági felhasználók felé. Tájékoztattuk továbbá Ügyfeleinket, hogy szóbeli információink alapján az adóhatóság részéről terítéken van a számlaadatok NAV általi archiválásának kérdése, ami megoldást jelenthet a vállalkozások számára, hiszen ennek hiányában nagy részüknek megnövekednének az adminisztratív terhei.
Az év végén a jogalkotó is úgy döntött, hogy korai még a kötelező e-számlázás bevezetése: a villamosenergia tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 466/2024. (XII. 30.) Korm. rendelet 36. §-a kimondta, hogy a korábban január 1-es bevezetést előíró jogszabályi előírás, a közműszolgáltatások egyszerűsítésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 216/2023. (VI. 1.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdése nem lép hatályba, csak 2025. július 1-től lesz kötelező az elektronikus számlázás a szektorban.
Időközben ugyanakkor több NAV-szakértő előadásán is elhangzott, hogy a számlaadatok NAV általi archiválása kizárólag az ún. „NAV XML” számlák tekintetében lehetséges, tehát azon számláknál, ahol a kibocsátó az adatszolgáltatási kötelezettségét az elektronikus számla beküldésével valósítja meg. Ezen számláknál az adatszolgáltatás maga az elektronikus számla, tehát a számla valamennyi adata az adóhatóság rendelkezésére áll. Ezért ebben, de csak ebben a körben, tudja biztosítani az adóhatóság a befogadó helyett az archiválást.
A haladékul kapott fél évet ezért a vállalkozásoknak célszerű arra felhasználni, hogy felkészüljenek az energetikai számláik jogszabályi előírásoknak megfelelő archiválására. Júliustól ugyanis e körben nem lesz lehetőségük eldönteni, hogy hozzájárulnak-e az elektronikus számlázáshoz, és arra sem számíthatnak, hogy az adóhatóság leveszi a vállukról az archiválás miatt megnövekedett adminisztrációs terheket.
Amennyiben a témával kapcsolatban további kérdések merülnek fel, forduljanak szakértőinkhez bizalommal.