A Parlament előtt van az első őszi adócsomag

2025. őszén két adócsomag várható. Az elsőt a társadalmi egyeztetést követően már be is nyújtotta a kormány, az egyes adótörvények adminisztrációt csökkentő és jogharmonizációs célú módosításáról szóló T/12801. sz. törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) jelenleg a Parlament előtt van. (A másik adócsomag a tervek szerint november elején jelenik majd meg.)

A Javaslat adózást érintő főbb elemei az alábbiak.

Személyi jövedelemadó

  • A kriptoügyletek tekintetében az adókiegyenlítésre jogosító kétéves időtáv korlátlanná válik, azaz a magánszemély az adóévben, illetve az azt megelőző években a kriptoeszközzel végrehajtott ügyletei tekintetében elért veszteségének az „adótartalmát” (megfizetett adóként) időbeli korlát nélkül érvényesítheti az éves adóbevallásában. Az adókiegyenlítés elszámolásához olyan nyilvántartás vezetése szükséges, amelyből megállapítható a kriptoeszközzel végrehajtott ügyletből származó bármely évi veszteség összesített, adókiegyenlítésként még nem érvényesített összege. Ez utóbbi összeget az adókiegyenlítést érvényesítő magánszemélynek a tárgyévi adóbevallásában tájékoztató adatként fel kell tüntetnie. Az új szabály már a 2025. adóévről szóló bevallásban is alkalmazható.
  • A három gyermeket nevelő anyák kedvezményének érvényesítése érdekében az anya által a munkáltatónak, kifizetőnek 2025. évben megtett adóelőleg-nyilatkozatot a munkáltató, kifizető mindaddig folytatólagos adóelőleg nyilatkozatnak köteles tekinteni, amíg az anya nem tesz új adóelőleg nyilatkozatot. Az adókedvezményre újonnan jogosulttá válók az adóelőleg-nyilatkozatukat a családi adókedvezményről szóló nyilatkozatban is megtehetik.
  • A 30 év alatti anyák kedvezményére való jogosultság szabályainál már nem feltétel az, hogy a családi kedvezményre való jogosultságnak az anya 30. életéve betöltése előtt kell megnyílnia. A módosítás értelmében a 30. életév betöltését követően is megnyílhat a családi kedvezményre való jogosultság, azonban a kedvezmény utoljára abban az évben vehető igénybe, amelyben az anya betölti a 30. Életévét.
  • A banki adathalászat következtében megkárosított ügyfelek részére a bank által méltányossági alapon – visszatérített összegek a jelenlegi szabályok alapján egyes meghatározott juttatásként (kifizetői adózás mellett) adókötelesek. A Javaslat a kártérítés, kártalanítás jogcímekhez hasonló jellegre tekintettel adómentesen javasolja kezelni ezen összegeket.

Társasági adó

  • A látvány-csapatsport támogatásból megvalósult beruházások, tárgyi eszközök átruházására vonatkozóan a Javaslat pontosítja az átadási, elidegenítési jogosultság gyakorlásának feltételeit, továbbá korlátozó előírásokat határoz meg.
  • A Javaslat szerint a felsőoktatási intézménnyel, a Magyar Tudományos Akadémiával, a központi költségvetési szervként működő kutatóintézettel közösen végzett kutatás után az adókedvezmény a jövőben az elszámolható költség 10 százaléka, de legfeljebb 500 millió forint lesz.
  • Társasági adóhoz kapcsolódó számviteli változás, hogy az adóalap-korrekció elkerülését lehetővé tevő számviteli transzferár korrekciós különbözet tekintetében a Javaslat biztosítja, hogy a számviteli elszámolás keretében önkéntesen kiigazított ellenérték esetén a szokásos piaci tartományon belül bárhol elhelyezkedhessen a korrekció, azaz a számviteli elszámolásokat nem kötelező a mediánra kiigazítani.

KIVA

  • A Javaslat értelmében a pénztár tárgyévi mérlegben kimutatott értékébe nem számít bele az elektronikus pénzeszközök értéke.

Globális minimumadó

  • A Javaslat definiálja az egyszerűsített tényleges adómértéket és az ehhez kapcsolódó fogalmakat.
  • A Javaslat pontosítja a gazdasági jelenléten alapuló nyereségkivétel alkalmazására vonatkozó előírásokat, az EU irányelvvel és az OECD értelmezéssel összhangban határozva meg, hogy mely évben melyik átmeneti kulcsot kell használni.

Regisztrációs adó

  • Az adóalany fogalmának pontosításával egyértelművé válik, hogy az adó alanya a gépjármű tulajdonosa abban az esetben, ha a tulajdonos és az üzembentartó személye elválik egymástól.

Általános forgalmi adó

  • A Javaslat reflektál a csoportos adóalanyiság működése kapcsán tapasztalt gyakorlati kérdésekre. Egyebek közt rendelkezik a csoportképviselő adóhatóság általi kötelező kijelöléséről abban az esetben, ha a tagok nem jelölnek ki megfelelő időben új képviselőt, továbbá kiterjeszti a csoporttagok és a kívül maradó adóalanyok egyetemleges felelősségének körét a kötelezettségek megszegéséből fakadó Art. szerinti jogkövetkezményekre is.
  • 2026. január 1-jétől a marhahús és a kapcsolódó belsőség értékesítése a baromfi és sertéshúshoz hasonlóan 5%-os kulcs alá tartozik majd.
  • A módosítás havonkénti áfa bevallási kötelezettséget ír elő a bejelentkezés időpontját megelőző, adófizetési kötelezettséggel érintett, bevallással le nem fedett időszakokra, arra az esetre, ha az adózó visszamenőlegesen jelentkezik be a NAV-hoz áfafizetésre kötelezettként.
  • Az áfa bevallás gyakoriságának megváltoztatása iránti kérelem engedélyezésének kizáró okai bővülnek azáltal, hogy az engedély megadását az állami adó- és vámhatóság akkor is megtagadja, ha az adózóval szemben a kérelem benyújtásakor csőd-, végelszámolási, kényszertörlési vagy felszámolási eljárás van folyamatban.
  • M-lapok:
    • Az idén nyáron opcionális jelleggel bevezetett új rovatok 2026. nyarától kötelezően kitöltendőek lesznek: a 2026. július 1-jét magában foglaló adómegállapítási időszakról teljesítendő bevallásokhoz kapcsolódó összesítő jelentésben már nem kizárólag a számlán áthárított adótartalomról, hanem a levonásba helyezett adóról is kell adatot szolgáltatni.
    • A pénzforgalmi elszámolást választott adóalanyok, illetve az ezen elszámolást választó adóalanyok által teljesített ügyletekről kiállított számlák tekintetében a levonás a beszerzések pénzügyi rendezéséhez igazodik, így e számlák tekintetében nem feltétlenül teljesül, hogy azok tekintetében az adóalany egy időpontban gyakorolhatja a levonási jogot. Erre tekintettel a Javaslat hatályon kívül helyezné azt a rendelkezést, hogy e számlák tekintetében elegendő egyszer adatot szolgáltatni.

Jövedéki adó

  • A Javaslat a kisüzemi habzóbort előállítók részére kedvezményes 50%-os jövedéki adómértéket vezetne be 2026. január 1-jétől.
  • A módosítás egyértelműsíti a csomagküldemény ellenőrzések során alkalmazott fogalmat, a jogalkalmazás számára egyértelművé téve, hogy a postai szolgáltatók és a postai közreműködők által szállított és kezelt mely küldeményekre kell alkalmazni a jövedéki törvény speciális ellenőrzési szabályait.

Kiskereskedelmi adó

  • A Javaslat 2026-ra is meghosszabbítaná a gépjármű-üzemanyag kiskereskedők adómértékére vonatkozó előírások hatályát.

Helyi adók

  • Az ingatlan-nyilvántartási szabályok változásának eredményeként 2026. január 1-jétől a lízingbevevő, illetve a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog jogosultja, mint az az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog jogosítottja lesz az építményadó és a telekadó alanya.
  • A módosítás értelmében 2026-tól az önkormányzatok már nemcsak termőföldre és ahhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogra nem vethetnek ki települési adót, hanem erdőre és ahhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogra sem.

Reklámadó

Illetékek

  • A javaslat a tulajdonosi kölcsön – végelszámolás keretében történő – elengedésével realizálódó vagyonszerzést mentesítené az ajándékozási illeték alól abban az esetben, ha a végelszámolás a cég törlésével zárul. Amennyiben a cégbíróság nem törli a céget, a cégnek a tagi kölcsön elengedésével bekövetkező vagyonszerzése után meg nem fizetett illetéket az eredeti esedékességtől számított késedelmi pótlékkal növelt összegben kell megfizetni.
  • Cserét pótló vétel:
    • Módosul a cserét pótló vétel illetékkedvezménye a lakásvásárláshoz időben legközelebb eső lakáseladásra történő utalás eltörlésével. Több lakás eladása esetén a vagyonszerző immár dönthet úgy, hogy a nagyobb értékű eladott lakást veszi figyelembe, így a számára legkedvezőbb illetékalapot érve el.
    • A módosítás a cserét pótló vétel illetékkedvezményét kiterjeszti az illetékkiszabási eljárás felfüggesztését illetően a vagyoni értékű jog jogosultjaira is.

Társadalombiztosítási járulék, szociális hozzájárulási adó

  • A Javaslat bevezeti a tartós megbízási jogviszony fogalmát, amely egy olyan megbízási jogviszony, amelyet a foglalkoztató tartós megbízási jogviszonyként jelent be az állami adó- és vámhatóságnak. Ezen új jogviszony esetében – a „normál” megbízási jogviszonytól eltérően – a biztosítotti bejelentést nem utólagosan kell megtenni, a biztosítotti jogviszony fennállását a megbízás kezdő napjától mindaddig folyamatosnak kell tekinteni, amíg a megbízó nem jelenti be a jogviszony végét. Tartós megbízási jogviszony esetében nem kell vizsgálni, hogy a megbízási díj havi összege meghaladja-e a minimálbér 30 százalékát, viszont figyelemmel arra, hogy ezen új jogviszony biztosítotti jogállást keletkeztet, így minimum járulék, illetve szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség kapcsolódik hozzá. A minimális alap a minimálbér 30 százaléka.
  • Létrejön a Komplex Jogviszony Nyilvántartás. Ez egy olyan informatikai rendszer, amely a természetes személyek számára a biztosítási jogviszonnyal vagy egyéb jogcímen egészségügyi szolgáltatást megalapozó jogosultsággal, továbbá a nyugdíj célú járulékfizetéssel és az európai egészségbiztosítási kártyával kapcsolatos adatok egy felületen történő lekérdezését, valamint az ehhez kapcsolódó ügyintézési lehetőségeket támogatja.

Adóeljárási szabályok

  • Az Szja. törvény 3. § 17. pontja szerinti egyéni vállalkozóknak nem kell soron kívüli adóbevallást benyújtani, ha tevékenységüket a bevallással le nem fedett időszak egésze alatt szüneteltetik.
  • Az adóhatóság már az adó esedékessé válása előtt benyújtott kérelem esetén engedélyezheti az automatikus részletfizetési kedvezményt.
  • Az adózó nem jogosult általános forgalmi adó adónemben önellenőrzés benyújtására a már elévült adómegállapítási időszak tekintetében, ha az adókötelezettség módosítása más adózó áfa kötelezettségét érintheti.
  • Az adózók számára a NAV Ügyfélportálon lekért kivonat nyújt segítséget ahhoz, hogy üzleti partnereik számára vagy hitelintézetek eljárásaiban köztartozásmentességük fennállását könnyen igazolhassák.

Tekintettel arra, hogy az adóalap-módosító javaslatok jelenleg tervezetként állnak rendelkezésre, a végleges, kihirdetett törvényszöveg vonatkozásában javasoljuk hírleveleink nyomon követését.

Ez a weboldal is sütiket használ!
A kényelmes böngészési élmény érdekében sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. A weboldalon megtekintheti az Adatkezelési és Süti Tájékoztatónkat (PDF).
Szükséges:
Az weboldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges sütik. Ezek nélkül a weboldalt nem lehet megtekinteni.
Statisztikai:
A weboldal statisztikáinak elemzésével tudjuk weboldalunkat hatékonyabbá tenni, hogy a lehető legmagasabb felhasználói élményt nyújtsuk kedves látogatóinknak. Ezért gyűjtünk statisztikai adatokat a Google Analytics segítségével, amely kizárólag az IP címeket tárolja a személyes adatok közül.
Reklámcélú:
Azért települnek ezek a sütik, hogy a felhasználót számára egyedi, releváns, érdeklődési körébe tartozó reklámajánlatokkal tudjuk megcélozni.