Áfát érintő módosítások a 2024. őszi adócsomagban

A Kormány honlapján közzétett őszi adócsomagról (a továbbiakban: Tervezet) szóló hírlevelünkben már jeleztük, hogy az adócsomag számos ponton módosítja az áfára vonatkozó előírásokat. Mostani hírlevelünkben összefoglaljuk az áfát érintően tervezett változásokat.

Adóalap-csökkentés számla nélkül

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) már eddig is biztosította, hogy az Áfa tv. 77. § (1)-(2) bekezdése szerinti esetben érvénytelenítő vagy módosító számla kibocsátása nélkül is csökkenteni lehessen az adóalapot, abban az esetben, ha az ügylet teljesítését számla azért nem tanúsítja, mert az Áfa tv. szerint számla kibocsátásáról nem kellett a kötelezettnek gondoskodnia.

A Tervezet a számlakorrekció nélküli adóalap-csökkentés esetköreit kiterjeszti az Áfa tv. 77. § (3) bekezdésének esetköreire, vagyis azokra az esetekre, amikor a teljesítést követően adnak a szerződés módosulása vagy megszűnése nélkül a 71. § (1) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti árengedményt (skontó, rabatt, egyéb üzletpolitikai célból nyújtott engedmény).

A módosítás a tervek szerint 2025. január 1-jén lép hatályba.

Fordított adózás

A belföldi fordított adózás szabályai gyakorlatilag minden évben módosulnak. Ezúttal az építőipari FAD szabályai nem változnak, bekerül viszont a fordított áfás esetkörök közé a belföldi értékesítő által, belföldi adóalany-kereskedő részére gáz Közösség területén levő földgázrendszeren vagy bármely más, ilyen rendszerhez kapcsolt hálózaton keresztüli értékesítése. Immár nemcsak külföldi, hanem belföldi értékesítőtől vásárolt gáz után is a beszerzőnek kell tehát megfizetnie az áfát.

A bevallásban mind az értékesítőnek, mind a beszerzőnek nyilatkoznia a partner adószámáról, a termékértékesítés teljesítésének időpontjáról, valamint az értékesített/beszerzett termék ezer forintra kerekített összegben meghatározott adóalapjáról és köbméterben meghatározott mennyiségéről.

Az átmeneti szabályok értelmében a fordított adózást azon ügyetek esetében kell először alkalmazni, amelyek teljesítési időpontja 2025. január 1-jére vagy azt követő időpontra esik, de ha a terméket beszerző adóalanynak a 60. § (1)–(3) bekezdése szerint a fizetendő adót 2025. január 1-jét megelőzően kellene megállapítani, akkor a 2024. december 31-én hatályos szabályok alkalmazandóak.

A Tervezet 31. § (3) bekezdése ugyan az Áfa tv. “142. § (1) bekezdés b) pontja szerinti termékértékesítéshez fizetett előleg” tekintetében ír elő átmeneti szabályokat, de itt vélhetően hibás a jogszabályi hivatkozás. A 142. § (1) bekezdés b) pontja ugyanis a fordított adózás alá tartozó építőipari szolgáltatásokról rendelkezik, termékértékesítés nem tartozhat ide. Feltehetően ez az átmeneti szabály is a földgázértékesítés fordított adózásához kapcsolódik, és azt kívánja szabályozni, hogy ha az előleg jóváírásának, kézhezvételének időpontja 2025. január 1. napját megelőző napra esik, akkor az előleg összege után az értékesítő, az előleggel csökkentett összeg után pedig a beszerző köteles az áfa megfizetésére.

A módosítás a tervek szerint 2025. január 1-jén lép hatályba, és csak átmenetileg, 2 évig él majd, 2027. január 1-től hatályon kívül kerül.

M-lapokat érintő változás

A Tervezet értelmében a beszerzői számlaadat-nyilatkozatra a bevallásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy az adatokról forintra kerekítve kell adatot szolgáltatni. A 2565-ös áfabevallásban tehát várhatóan már nem ezer forintra kerekítve, hanem forintban fogja várni az összegadatokat az M-02 és M-02-K lap.

A módosítás a tervek szerint 2025. január 1-jén lép hatályba.

Az alanyi adómentesség és az áfalevonási jog szabályait érintő változások

Az alanyi adómentesség szabályrendszerének módosításáról már tavaly ősszel megszülettek az uniós szabályokat 2025-től átültető rendelkezések. Ezekről korábbi hírlevelünkben számoltunk be. A jogalkotó most az új szabályokhoz kapcsolódóan tervez egyes előírásokat módosítani, illetve hatályon kívül helyezni.

Technikai módosítások

A belföldön letelepedett, más EU-tagállamban is adómentességet választani kívánó adóalanyoknak előzetesen nyilatkozniuk kell a NAV felé a választásukról. Az adóhatóság az adómentesség alkalmazásához egyedi azonosítószámot ad, amely tartalmazza az “EX” utótagot. A Tervezet rendezi az eljárási szabályokat arra az esetre, ha az adóalany az “EX” utótag megállapítását megelőzően kijavítja vagy módosítja a nyilatkozatát.

A Tervezet rendelkezik arról is, hogy az adómentesség alkalmazásának kezdő napját követő első adatszolgáltatásnak milyen adatokat kell tartalmaznia akkor, ha a nyilatkozat állami adó- és vámhatósághoz történő beérkezésének napja az adómentesség alkalmazásának kezdő napja azonos, illetve milyent, ha eltérő naptári negyedévbe esik, továbbá szabályozza az adatszolgáltatás helyesbítésének módját.

A módosítás a tervek szerint 2025. január 2-án lép hatályba.

Az alanyi mentesség értékhatára

A Tervezet hatályon kívül helyezi az Áfa tv. 188. § (3) bekezdés h) pontját, így a jövőben beleszámít az alanyi mentesség értékhatárába az alanyi adómentes adóalany által teljesített, belföldön adóztatandó Közösségen belüli távértékesítések értéke.

A módosítás a tervek szerint 2025. január 2-án lép hatályba.

Egy nagyon várt módosítást viszont nem tartalmaz a Tervezet: hiába lehetne 2025-től akár 21 millió forintra is felemelni az alanyi adómentesség értékhatárát, és hiába sújtja a kis- és középvállalkozásokat az infláció mellett a minimálbér és garantált bérminimum jelentős emelkedésével együttjáró egyre magasabb járulék- és szocho-teher is (amelynek az ügyfelek felé való kiterhelése az értékhatárba beleszámító bevételt nominálértéken növeli, miközben a reálértéke folyamatosan csökken), az alanyi mentesség értékhatárának emeléséről még az idei őszi adócsomag sem rendelkezik.

Eljárás alanyi mentes minőségben

A Tervezet hatályon kívül helyezi az Áfa tv. 193. § (1) bekezdés a) pontjában az „és h)” szövegrészt, valamint a 193. § (1) bekezdés d) pontját. A jövőben tehát távértékesítés és külföldön teljesített ügyletek során is eljárhat alanyi adómentes minőségében az adóalany, ha az adott tagállamban alanyi mentességet választott.

A módosítás a tervek szerint 2025. január 2-án lép hatályba.

Áfalevonási jog

Az Áfa tv. 121. § a) pontjának jelenleg hatályos rendelkezése értelmében az előzetesen felszámított adó levonásának joga megilleti az adóalanyt akkor is, ha a terméket, szolgáltatást olyan termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása érdekében használja, egyéb módon hasznosítja, amelynek teljesítési helye külföld, de amelyet, ha belföldön teljesítene, adólevonásra jogosító termékértékesítésének, szolgáltatásnyújtásának minősülne, ide nem értve a Közösség másik, a teljesítés helye szerinti tagállamának azon joga szerinti adómentesség hatálya alá tartozó azon ügyletet, amely tartalmában a Héa-irányelv 284. cikkének felel meg.

A Tervezet értelmében a jövőben nem alkalmazható a fenti esetkörben a levonási jog akkor, ha az adóalany a XIII. fejezet 1. vagy 3. alcíme szerinti alanyi adómentesség alkalmazását választotta.

Ezzel összhangban hatályát veszti a 195. § (2) bekezdés d)-e) pontja, valamint a (3) bekezdés b) pontja is. Nem lesz tehát levonható a távértékesítéshez és külföldön teljesített ügylethez kapcsolódó áfa, és kikerül a 195. §-ból az okafogyottá váló hivatkozás a 121. §-ra.

Az Áfa tv. 195. § új (6) bekezdése és a 195/H. § új (3) bekezdése pedig kihangsúlyozza, hogy a Közösség másik tagállamában teljesülő ügylethez kapcsolódó input áfa akkor sem vonható le, ha a teljesítés államában az adóalany nem választott adómentességet.

A módosítások a tervek szerint 2025. január 2-án lépnek hatályba.

A Tervezet hatályon kívül helyezi az Áfa tv. 195. § (4) bekezdését is, nem lesz tehát levonható importált termék távértékesítése esetén az importhoz kapcsolódó áfa sem.

Az ezen módosítást tartalmazó 35. § 7. pont nem szerepel a különös hatálybaléptető rendelkezések között, ezért az elméletileg a 132. § (1) bekezdése értelmében a kihirdetést követő napon lépne hatályba. Minthogy azonban az import távértékesítésre vonatkozó, a következő pontban taglalt további szabály tervezett hatálybalépése a fentebb említett módosításokkal együtt 2025. január 2., vélhetően csak szerkesztési hibáról van szó.

Importált termék távértékesítésére vonatkozó egyszerűsítéssel kapcsolatos módosítás

Az Áfa tv. 253/Q. §-a kiegészül egy (7) bekezdéssel, amely szerint az az adóalany, aki (amely) a XIII. fejezet 1., illetve 2. alcíme szerinti adómentességet alkalmaz, nem választhatja azt, hogy harmadik államból importált termék távértékesítése utáni adófizetési és -bevallási kötelezettségének az állami adó- és vámhatóság útján tesz eleget.

A módosítás a tervek szerint 2025. január 2-án lép hatályba.

Utasok személyi poggyászában importált termékek adómentessége

A Tervezet az utasok személyi poggyászában importált termékek adómentessége napi egy alkalommal, az első beutazása alkalmával illeti meg a határövezetben lakóhellyel rendelkező személyt, a határövezetben dolgozó munkavállalót, valamint a harmadik államból vagy harmadik állammal egy tekintet alá eső területről való beutazásra használt közlekedési eszköz személyzetét. Kivételt képez a korlátozás alól az az eset, ha az utas igazolni tudja, hogy túllépi a tagállam határövezetét vagy nem tér vissza a szomszédos harmadik ország határövezetéből.

Az adómentességi mennyiséghatárok közé pedig bekerülnek a hevített termékek, amelyekből légi utas esetében 200 darab, egyéb utas esetében 40 darab a felső határ.

A módosítás a tervek szerint 2025. január 1-jén lép hatályba.

Mentesülés a vámigazgatási eljárás során az áfa biztosítása alól

A Tervezet pontosításként előírja, hogy az áfa biztosítása alóli mentesség engedélyezéséhez az adóalanynak a kérelem elbírálásának időpontjában, egyidejűleg kell megfelelnie az előírt kritériumoknak, és a feltételeknek az engedély érvényességi ideje alatt folyamatosan teljesülniük kell.

A Tervezet kimondja továbbá, hogy a „vámügyi egyszerűsítések” típusú engedéllyel rendelkező gazdálkodó mentessége az engedély felfüggesztésének időtartama alatt nem vehető igénybe.

A módosítás a tervek szerint a törvény kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

A fenti tájékoztató a törvénymódosítás alapján készült, a végleges jogszabály ettől eltérő változásokat is tartalmazhat, ezért javasoljuk a témával kapcsolatban hírleveleink folyamatos nyomon követését.

Ez a weboldal is sütiket használ!
A kényelmes böngészési élmény érdekében sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. A weboldalon megtekintheti az Adatkezelési és Süti Tájékoztatónkat (PDF).
Szükséges:
Az weboldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges sütik. Ezek nélkül a weboldalt nem lehet megtekinteni.
Statisztikai:
A weboldal statisztikáinak elemzésével tudjuk weboldalunkat hatékonyabbá tenni, hogy a lehető legmagasabb felhasználói élményt nyújtsuk kedves látogatóinknak. Ezért gyűjtünk statisztikai adatokat a Google Analytics segítségével, amely kizárólag az IP címeket tárolja a személyes adatok közül.
Reklámcélú:
Azért települnek ezek a sütik, hogy a felhasználót számára egyedi, releváns, érdeklődési körébe tartozó reklámajánlatokkal tudjuk megcélozni.